ТЮРЕМНА ЕСТЕТИКА В РОМАНІ ІВАНА БАГРЯНОГО «САД ГЕТСИМАНСЬКИЙ»

Автор(и)

  • І. С. Михида Центральноукраїнський державний університет імені Володимира Винниченка https://orcid.org/0009-0006-5498-3155

DOI:

https://doi.org/10.32782/2522-4077-2025-214.2-12

Ключові слова:

антитоталітарний дискурс, І. Багряний, контркультура, література української діаспори, «Сад Гетсиманський», тюремна естетика

Анотація

У статті здійснено спробу осмислення тюремної естетики в романі Івана Багряного «Сад Гетсиманський», спрямованої на деконструкцію тоталітарного дискурсу та ілюстрацію викривленої морально-етичної парадигми радянського союзу. Для цього виокремлено деякі критерії естетики загалом і визначено, які авторські прийоми та засоби дозволяють створити особливий художній простір та персонажів, що створюють позитивне середовище для зростання духу в антигуманних умовах.Головний герой роману прагне до свободи, але мужньо витримує позбавлення волі й неписані закони тюремного мікросоціуму. Читач бачить в’язницю крізь призму його сприйняття: чіткий порядок, справедливість, взаємопідтримка й, навпаки, негайне покарання зрадників. Також відбувається глибоке занурення в тюремний побут (жаргон, ремесла, навчання, мистецтво, ігри тощо), який процвітає попри абсолютно непридатні для цього умови. Це утворює антиномію між потворним зовні, але високодуховним світом ув’язнених та привабливим, але аморальним світом наглядачів і слідчих. Очікуваний простір руйнування особистості в І. Багряного трансформується в метафору духовного випробування й очищення через численні кола тоталітарного пекла.Стаття висвітлює авторську інтерпретацію тюремного світу, яка не тяжіє до романтизації злочинних елементів. Більше того, увесь образний ряд спрямований на демонстрацію абсурду й аморальності радянської репресивної системи, де справжні інтелігенти й представники творчої та наукової еліти опиняються серед «злочинців». Таким чином, тюремна естетика у романі не є інструментом естетизації злочину чи девіації, як це притаманно кримінальній субкультурі, а відображає авторський моральний кодекс в умовах екзистенційного терору, слугує засобом зацікавлення та способом психіки пережити травматичний досвід і реалізувати танатичні інтенції. Підсумовано, що роман «Сад Гетсиманський» здатен задовольнити запит частини українського суспільства на контркультурний контент без культивування маргінальної поведінки. Таким чином, тюремна естетика в І. Багряного є виявом художньої стратегії опору і формою деконструкції імперського уявлення про злочин і кару.

Посилання

Фройд З. Вступ до психоаналізу. Нові висновки. Пер. П. Таращук. Тернопіль : Навчальна книга – Богдан, 2021. 552 с.

Шафраньош О. Феномен контркультури. Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: Політологія. Соціологія. Філософія. Ужгород: 2010. Вип. 14. С. 64–67.

Багряний І. Сад Гетсиманський. Львів : Видавництво «Апріорі», 2023. 552 с.

Балаклицький М. «Нова релігійність» Івана Багряного : монографія. Київ : Смолоскип, 2005. 167 с.

Михида Л. Іван Багряний: таємниці творчої лабораторії. Мала проза. Київ : Український пріоритет, 2014. 352 с.

Енциклопедія Сучасної України. URL : https://esu.com.ua/article-18028 (дата звернення: 10.07.2025)

Літературознавчий словник-довідник / за ред. Р. Т. Гром’яка, Ю. І. Коваліва, В. І. Теремка. Київ : Академія, 2006. 752 с.

Шкуратенко О. Сучасні інтерпретації поняття кримінальної субкультури. Наукові праці Київського авіаційного інституту. Серія: Юридичний вісник «Повітряне і космічне право», 4(25), 2012. С. 138–142. https://doi.org/10.18372/2307-9061.25.5835.

Михида С. Психопоетика українського модерну : Проблема реконструкції особистості письменника. Кіровоград : «Поліграф – Терція», 2012. 357 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-10-16

Як цитувати

Михида, І. С. (2025). ТЮРЕМНА ЕСТЕТИКА В РОМАНІ ІВАНА БАГРЯНОГО «САД ГЕТСИМАНСЬКИЙ». Наукові записки. Серія: Філологічні науки, 2(214), 89–95. https://doi.org/10.32782/2522-4077-2025-214.2-12