ЖАНРИ, ПОЕТИКА ЛІРИЧНОЇ КОМПОЗИЦІЇ ВІРШІВ ВАСИЛЯ СИМОНЕНКА
DOI:
https://doi.org/10.32782/2522-4077-2025-214.2-10Ключові слова:
Василь Симоненко, лірика, жанр, поетика, композиція, розвиток почуттяАнотація
У статті на матеріалі лірики українського письменника-шістдесятника Василя Симоненка розкрито жанрову специфіку окремих його творів та осмислено поетику композиції того чи того вірша.Доведено, що лірика В. Симоненка в аспекті жанру багатоманітна. Це – громадянсько-патріотичні поліфонічні вірші-інтерпретації; інтимні (рідше – інтимно-пейзажні) вірші-одивнення; лірична колискова-казка; психологічна поезія; гумористичні та інвективні жанри, зокрема гостро викривальні звернення, гумористично-сатиричні мініатюри, гумористичні та сатиричні епітафії, поетичні послання тощо. Деякі твори перебувають на межі кількох жанрів: на перехресті пейзажної та філософської лірики; на межі громадянської і філософської лірики, почасти публіцистики тощо.З’ясовуючи сутність питання про композицію ліричних текстів В. Симоненка, авторки спиралися на теоретико-літературні постулати про те, що складниками композиції є дві групи головних елементів – текстуальних і надтекстуальних, та на те, що в ліричному творі увага в композиційному аспекті концентрована на розвитку почуття. Тому при композиційному аналізі конкретного вірша В. Симоненка виділяли переконливі етапи розгортання почуття (вихідний момент у розвитку почуття; власне розвиток почуття; кульмінація ліричного почуття (не завжди надається для виокремлення; авторський висновок). У статті акцентовано: В. Симоненка нерідко вдається до сконцентровано-афористичного виразу, який стає «мораллю» твору.Для громадянсько-патріотичних поліфонічних віршів-інтерпретацій В. Симоненка, переконані науковиці, прикметні громадянська відповідальність та пристрасність. Автор реалізує їх передовсім за допомогою стилістичного прийому контрастності.Таким чином, авторки у своїй статті зреалізували кілька наукових завдань: виокремили жанрову природу віршів В. Симоненка; проаналізували твори різних жанрів, щоб засвідчити широку амплітуду мистецького світу автора; спираючись на теоретико-літературні аспекти композиції ліричних словесних полотен, розкрили поетику композицій окремих віршів митця-шістдесятника.
Посилання
Ткаченко Дана. Василь Симоненко: еволюція стилю і рух тексту. Дис. … канд. філол. н. 10.01.01 – українська література. Київ, 2012. 195 с.
Павлюк І. Поетика публіцистики і прози Василя Симоненка. Вісник Львівського університету. Серія Журналістика. 2019. Вип. 46. С. 29–36.
Масловська Т. Індивідуальність поетики Василя Симоненка. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Сер.: Філологія. 2015 № 19. Т. 2. С. 29–32.
Симоненко В. Берег чекань. Київ : Наукова думка, 2001. 324 с.
Каленченко О. Поліфонізм поетичного дискурсу шістдесятництва (В. Симоненко, М. Вінграновський, В. Підпалий). Дис. … канд. філол. н. 10.01.01 – українська література. Київ, 2009. 163 с.
Симоненко В. Тиша і грім. URL: https://www.ukrlib.com.ua/books/printitzip.php?tid=367.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.






