РОМАН ГЕРМАНА МЕЛВІЛЛА «МОБІ ДІК» VS. ФІЛЬМ «АВАТАР: ШЛЯХ ВОДИ»: ЕВОЛЮЦІЯ ЕКОЛОГІЧНОЇ СВІДОМОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2522-4077-2025-214.1-3Ключові слова:
Аватар: Шлях води, Герман Мелвілл, Мобі Дік, екокритика, блакитна екокритика, інтермедіальністьАнотація
У статті порівнюються роман Г.Мелвілла Мобі Дік (1851) та американський фантастичний фільм «Аватар: Шлях води» (2022). Всупереч часовій та медійній розбіжностям, Аватар-2 розглядається як парадигматична альтернатива прозового твору, оскільки цей фільм по новому інтерпретує ключові теми Мобі Діка. Порівняння цих творів, сфокусованих на взаємодії людської спільноти й океанічної екосистеми, дозволило дослідити тяглість етичної та філософської традицій в американській культурі. Наголошується, що для обох мистецьких феноменів водна стихія є ключовим джерелом життя й екзистенційного пошуку. У романі океан стає не лише головною декорацією, на тлі якої відбуваються усі події, а й чинником виявлення сутності кожного персонажу. Аналогічну функцію виконує океан у фільмі, який пропонує оригінальну міфологію і філософію світобудови. Саме тому обидва твори досліджуються у рамках екокритики та блакитної екокритики. Водночас відзначається, що розгляд філософських і морально-етичних проблем, націлених на пошуки сенсу життя у містичному просторі буття, увиразнюють тематичну близькість літературного тексту і кінематографічного відеоряду. Мобі Дік, так само як Пайакан, втілюють духовну енергію, глибину й інтелект. У статті наголошується, що паралельний герменевтичний розгляд даних мистецьких творів надає можливість встановити нерозривну єдність слова і образу, продемонструвати швидке зростання можливостей кіно яскраво втілювати уяву й наголошувати важливість індивідуального досвіду. Проведене дослідження дозволяє зробити висновок, що океанічне мислення Г. Мелвілла доводить безперспективність людської агресії. І це перший крок до усвідомлення викликів сучасної постмодерної доби. У фільмі, натомість, вже акцентується необхідність радикальної зміни наших поглядів на Природу – від об'єкту завоювання до об'єкту шанування як вияву духовної єдності всіх форм життя у Всесвіті.
Посилання
Global environment outlook GEO-6. Summary for policymakers. United Kingdom: Cambridge University Press. 2019. 28p. URL: https://www.unep.org/resources/assessment/global-environment-outlook-6-summary-policymakers (access date 24.06.2025).
Johansson S. A. Why Art? The Anthropocene, Ecocriticism, and Adorno’s Concept of Natural Beauty. Adorno Studies. 2019. Vol. 3, Issue 1. pp. 65–68.
Abram D. Becoming Animal: An Earthly Cosmology Pantheon. N. Y: Vintage books. 2011. 293 p.
Dobrin S. Blue Ecocriticism and the Oceanic Imperative. Routledge Environmental Humanities. 2021. 255 p.
Chardin P. T. The phenomenon of man. Modern thought, 1959. 314 p.
Coale S. C. In Hawthorne's Shadow. American Romance from Melville to Mailer.The University of Kentucky Press 1985. 245 p.
Frankl V. Man’s search for meaning. Revised and updated. N.Y. : Washington Square Press. 1984. 224 p.
Bachelard G. L’eau et les rêves. Essai sur l’imagination de la matière. Paris: Librairie José Corti, 18 réimpression, 1942. 229 p.
Deleuze G. The movement-image. Cinema /trans. H.Tomlinson and B. Habberja. University of Minnesota Press. 1997. 264 p.
Gorenko O.P. The mysteries of the White Whale. Introduction. / H, Melville. Moby Dick or the white whale. Kharkiv: Folio.2008. pp. 3–16. URL: https://shron1.chtyvo.org.ua/Herman_Melville/Mobi_Dik_abo_Bilyi_kyt_vyd_2008.pdf (access date 24.06.2025).
Melville H. Moby Dick or the white whale. New American Library. 1961. 544 p.
James Cameron's film "Avatar: The way of water". December 2022.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.






