ПСИХОЛОГІЗМ «НОВОЇ ДРАМИ» Г. ІБСЕНА «ЛЯЛЬКОВИЙ ДІМ» ТА В. ВИННИЧЕНКА «БРЕХНЯ»: ПОРІВНЯЛЬНИЙ ЗРІЗ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2522-4077-2023-204-11Ключові слова:
нова драма, Г. Ібсен, «Ляльковий дім», В. Винниченко, «Брехня», психологізм, психологічні станиАнотація
У статті досліджуються психічні стани головних героїнь «нової драми» Г. Ібсена «Ляльковий дім» і В. Винниченка «Брехня» як основне джерело створення психологізму у творі. У цих творах увага письменників фокусується на емоціях, що набувають поступового розвитку, зокрема спостерігається перетікання однієї емоції в іншу, що призводить до головної емоції, яка, врешті-решт, починає домінувати, знаходячи відгук у читача/глядача, що отримує естетичне задоволення. Це досягається за рахунок створення внутрішнього конфлікту морально-етичного характеру, переживання якого призводить до певних психологічних станів героїв, опис яких створює психологізм, а їх зміна призводить до драматургії. Детально досліджено такі домінантні стани Нори, героїні «Лялькового дому», як безвідповідальність і безпечність, тривога, страх, відчай, оціпеніння й рішучість, і стани Наталі Павлівни, героїні «Брехні», – радість, обурення, відчай, розпач і приреченість. Загроза викриття брехні, що покладена в основу сімейних стосунків як у сім’ї Торвальда («Ляльковий дім»), так і в сім’ї Андрія Карповича («Брехня»), стає морально-етичною проблемою та межовою ситуацією як для Нори, так і для Наталі Павлівни. І якщо для ібсенівської героїні викриття брехні призвело до самооцінювання, то для винниченкової – збереження таємниці коштувало самопожертви. Перехід від одного стану в інший не лише розвиває сюжетну лінію і конфлікт, а й змушує читача співпереживати, що становить головну мету театрального мистецтва. Інтерпретація творів із психологічної перспективи відкриває нові горизонти для літературознавчих досліджень «нової драми» і не тільки, бо занурення в психологію персонажа дає можливість осягнути істинне у творі, те, що, як правило, залишається на підтекстовому рівні.
Посилання
Поетологічні пам'ятки Сходу: образ, стиль, жанр / відп. ред. Н.Р. Лідова, 2010. С. 83–152.
Egri Lajos. The Art of Dramatic Writing: Its Basis in the Creative Interpretation of Human Motives. New York, London, Toronto, Sydney, Tokyo, Singapore, 1972. 332 p.
Ібсен Г. Ляльковий дім. П’єси. Харків, 2011. 346 с.
Винниченко В.К. Вибрані п’єси. Київ, 1991. 605 с.
Марко В.П. Аналіз художнього твору. Київ, 2013. С. 257–261.
Мороз Л.З. «Сто рівноцінних правд»: Парадокси драматургії В. Винниченка. Київ, 1994. 208 с.