ОБРАЗ ЖІНКИ-БОРЦЯ В ПОЕЗІЇ ОЛЕНИ ТЕЛІГИ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2522-4077-2022-203-7

Ключові слова:

Олена Теліга, празька школа, лірика, феміністичні ідеї, національна держава.

Анотація

Оригінальне бачення ролі жінки у боротьбі за національну свободу презентує творчість Олени Теліги – української діаспорної письменниці. Доробок авторки тісно пов'язаний із празькою школою – спільнотою митців, котрі емігрували до Європи в першій половині ХХ ст. Письменники цього літературного кола у своїх художніх та публіцистичних текстах плекали ідеї націоналізму, наголошували на потребі формування дієвого українця, людини чину, здатного захищати й будувати незалежну державу. Ліричні й публіцистичні твори Олени Теліги також актуалізують ці проблеми. Авторка вважала, що місія жінки в боротьбі за державний суверенітет – стати для чоловіків-воїнів другом, моральною підтримкою, а за потреби також взяти зброю до рук. Художня творчість письменниці має феміністичне звучання, однак погляди авторки на роль і місце жінки у суспільстві не до кінця суголосні з ідеями філософії фемінізму. Статтю зосереджено на аналізі поезій Олени Теліги «Мужчинам», «Відповідь», «Вечірня пісня», «Вечір», «Я руцi, що била, – не пробачу…», «Чекає все: і розпач, і образа». Дослідження цих творів із позицій феміністичної критики засвідчило, що їхня лірична героїня – це ніжна і ласкава жінка, що є життєдайною силою для чоловіка-воїна, захисника держави. Водночас вона морально сильна та вольова особистість, здатна у критичний час узяти до рук зброю й мужньо боронити на рівні з чоловіком свій край. Жінка в поезії авторки готова пробачати своєму обранцю і світу все, окрім приниження її людської гідності. Гармонія світу в ліриці мисткині будується на ідеї паритетності у стосунках чоловіків і жінок. Ліричні твори Олени Теліги засвідчують, що авторка була націєцентричною феміністкою. Жінка в розумінні авторки має залишатися ніжною зі своїм чоловіком, відданою йому, а коли останньому випадає місія захищати свою державу, вона мусить стати другом і соратником у боротьбі.

Посилання

Маланюк Є. Розповідь про Лену. Олена Теліга : збірник / ред. О. Жданович. Київ ; Париж ; Лондон ; Торонто ; Нью-Йорк ; Сідней : Фундація ім. О.Ольжича ; Вид-во ім. О. Теліги, 1992. С. 328–331.

Слабошпицький М. «Обов’язок сповнила до кінця...». Київ, 2012. С. 266–293.

Агеєва В. Жіночий простір: Феміністичний дискурс українського модернізму. Київ : Факт, 2008. 360 с.

Павличко С.Д. Фемінізм. Київ : Основи, 2002. 327 с.

Климентова О. Гендерні студії Олени Теліги. Вісник КНУ. Літературознавство. Мовознавство. Фольклористика. 2004. Вип. 15. С. 26–28. 6. Денисенко Ю.М. Націєцентричний фемінізм жінок-мисткинь української діаспори. Культура України. 2013. Вип. 40. С. 49–55.

Гординський С. Зустріч з Оленою Телігою. Олена Теліга. Збірник. Детройт ; Нью-Йорк ; Париж : Видання Українського Золотого Хреста в ЗСА, 1977. С. 243–249.

Теліга О. О краю мій… : Твори, документи, біографія. Нарис / упоряд., передмов., прим., біогр. нарис Надії Миронець. Київ : Вид-во ім. Олени Теліги, 1999. 496 с.

Юрчук О.О. Творчість О. Теліги: реінкарнація української жіночості в умовах потреби боротьби за українську націю. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. 2010. № 53. С. 209–212.

Ільницький М. Від «Малої прози» до «Празької школи». Львів, 1995. 318 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-04-06

Як цитувати

Лаврусенко, М., & Шевченко, А. (2023). ОБРАЗ ЖІНКИ-БОРЦЯ В ПОЕЗІЇ ОЛЕНИ ТЕЛІГИ. Наукові записки. Серія: Філологічні науки, (203), 48–52. https://doi.org/10.32782/2522-4077-2022-203-7