ФРАНКОВА МОДЕЛЬ ЛЮБОВНОГО ТРИКУТНИКА (ЗА П’ЄСОЮ «УКРАДЕНЕ ЩАСТЯ»)
DOI:
https://doi.org/10.32782/2522-4077-2024-208-23Ключові слова:
соціум, маскулінність, фемінність, любовний трикутник, п’єса, поведінкова модельАнотація
У статті закцентовано увагу на дослідженні моделі любові в п’єсі Івана Франка «Украдене щастя». Художня творчість може трактуватися як спосіб реалізації авторських емансипаційних ідей, адже мистецтво виступає резонатором актуальних соціокультурних тенденцій. Сюжетно-персонажна структура ґрунтується на моделі любовного трикутника, у центр якого драматург ставить жінку. В образному відтворенні шлюбного життя домінує семантика примусу і догма обов’язку, а не емоційний чинник. Жіноча суб’єктивність видається проблематизованою, адже героїня намагається старанно виконувати роль дружини та господині, при тому переживаючи любовну травму минулого. У п’єсі в рамках патріархального дискурсу виразно артикульована підлеглість жіночого світу чоловічому. Відповідно до традиції жінка центрує своє життя навколо іншого: спочатку чоловіка, пізніше – коханця. Блокований у шлюбі фемінний потенціал чуттєвості реалізується поза межами родини. Поведінковий алгоритм героїв-чоловіків маркується суперництвом. Життєва установка Миколи визначається статусом жертви, відтак він знаходиться у слабкій позиції і перебуває під тиском зовні: громада втручається в інтимний простір сім’ї, впливає на поведінку, провокує на деструктивні вчинки. Фізична слабкість чоловіка асоціюється з неповноцінним життям. В образі Михайла домінує семантика чужого як потенційно небезпечного для патріархального світу. Герой стверджує власну маскулінність через дискурс влади, яку він має як представник держави над громадою, і як чоловік – над жінкою. Михайла зображено підкреслено здоровим, наповненим агресивною сексуальною енергією. У п’єсі увиразнюються протиріччя любовного трикутника, в якому генеруються різні моделі любові, проте обидва чоловіки використовують жінку заради самоствердження.
Посилання
Вороний М. Драма живих символів. Поезії. Переклади. Критика. Публіцистика. Київ: Наукова думка, 1996. С. 248–254.
Госовська М. Феміністичні моделі прози Івана Франка: до проблеми наукового і художнього мислення. Парадигма. 2009. Вип.4. С. 71–80.
Кісь О. Жінка в традиційній українській культурі (друга половина ХІХ – початок ХХ ст.). Львів: Інститут народознавства НАН України, 2008. 272 с.
Козлов Р. Хронотопіка Франкових драм: теорія, практика, інтерпретація. Кривий Ріг : Видавничий дім, 2012. 352 с.
Крупка М. Світ жінки у прозі Івана Франка. Іван Франко: дух, наука, думка, воля: матеріали Міжнародного наукового конгресу, присвяченого 150-річчю від дня народження Івана Франка. Львів: Вид-во ЛНУ ім. І.Франка, 2008. Т.1. С. 796–805.
Летнянчин П. Феміністичний дискурс у драмах Б.Шоу «Професія місіс Уоррен» та І.Франка «Украдене щастя». Волинь філологічна: текст і контекст. Т 6. №2.Ч. 1. 2008. С. 195–208.
Лужницький Г. Три редакції Франкової драми «Украдене щастя». Іван Франко: Мистецтвознавчі рецепції. Збірник статей. Львів : ВЦ ЛНУ імені Івана Франка, 2016. С. 333–367.
Маєрчик М. Ритуал і тіло. Київ : Критика, 2011. 325 с.
Нестелєєв М. На межі: Суїцидальний дискурс українського модернізму. Київ: Академвидав, 2013. 256 с.
Працьовитий В. Естетична функція хронотопу в трагедії «Украдене щастя» Івана Франка. Українське літературознавство. 2014. Вип. 78. С. 60–68.
Проценко К. Наративні особливості «Украденого щастя» І. Франка (літературна та сценічна версії). Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Філологія». 2019. Вип. 81. С. 81–84.
Свербілова Т., Малютіна Н., Скорина Л. Від модерну до авангарду: жанрово-стильова парадигма української драматургії першої третини ХХ століття. Черкаси, 2009. 595 с.
Тхорук Р. Архетипні теми в «Украденому щасті» Івана Франка. Актуальні проблеми сучасної філології. Літературознавство. Вип. ІХ. Рівне : РДГУ, 2000. С. 96–113.
Франко І. Украдене щастя. Зібрання творів: У 50 т. Київ : Наукова думка, 1979. Т. 24. С. 7–143.
Франко І. Жіноча неволя в руських піснях народних. Зібрання творів: У 50 т. Київ : Наукова думка, 1980. Т. 26. С. 210–253.
Хороб С. «Драма – моя стародавня страсть...» (Драматургія і театр Івана Франка). Івано-Франківськ : Місто НВ, 2016. 268 с.
Швець А. «Подружжя – майже завсіди лотерея…» (Матримоніальна концепція Івана Франка). Іван Франко: Тексти. Факти. Інтерпретації : зб. наук. праць. Київ ; Львів, 2011. С. 128–137.
Шмега К. Дискурс маскулінності у прозі Івана Франка. Київ : Наукова думка, 2022. 232 с.