НАТУРАЛІЗМ В ОПОВІДАННЯХ АНТОНА ШАБЛЕНКА ЯК ЗАСІБ РОЗКРИТТЯ ВАД СУСПІЛЬСТВА

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2522-4077-2023-207-16

Ключові слова:

робітнича ситуація, завод, загроза безробіття, травмування.

Анотація

У статті здійснено літературний аналіз творів Антона Шабленка з метою виявлення натуралістичних прийомів, які письменник використовував у своїй творчості, визначено належність А. Шабленка до письменників, які дотримувалися стилю натуралізм. Проаналізовано оповідання «За півдня» та принципи відображення важкої робітничої ситуації на заводі перехідної доби початку ХХ ст. Визначено збіг сюжетної лінії твору А. Шабленка з романами Е. Золя «Жерміналь» і «Пастка», де описується робота людей на виснаження та догоджання бажанням власників підприємств. Розглянуто оповідання «Доля наплювала», «Ліхтарник», «Під великдень». Оповідання «За півдня» представлено з погляду хлопчика Миколи, який опиняється на заводі, де працює безліч механізмів. Для роботи на заводі Микола має пройти медичний огляд. В оповіданні детально аналізується випадок з іншим працівником, Кармелюком, якого лікар визнав хворим і нездатним працювати. У Кармелюка була велика родина – дружина і четверо дітей, яких він мусив годувати. Висновок лікаря залишає людину без грошей на існування, але водночас є піклуванням про життя людини. Через цей випадок Кармелюк, котрий сильно нервував, втрачає свідомість, падає на підлогу зомлілий, у нього з горла починає текти кров, і з бунтівника, що намагається вибороти право на роботу, він в одну мить перетворюється на хвору і недієздатну людину, якій залишилося жити декілька днів, а то й годин. Випадок із Кармелюком змусив Миколу замислитися про справедливість і згадати свого батька, який також хворів під час роботи, та те, що йому допомагав його керівник, надсилаючи гроші на лікування. Кульмінацією натуралістичного зображення в оповіданні стає випадок з іншим 15-річним хлопчиком, котрий також працював на цьому заводі та котрий дістав тяжке поранення у стругальному цеху, де йому відрізало обидві руки.

Посилання

Венгринович Н.Р. Зооморфна образність у натуралістичній прозі Івана Франка та Френка Норріса. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Серія: Філологія, 2017. № 27. Т. 1.

С. 112–115.

Венгринович Н.Р. Міжнаціональний інваріант художньої системи натуралізму в генетико-типологічних вимірах. Наукові записки Національного університету «Острозька академія»: Серія «Філологія». 2012. Вип. 27. Т. 1. С. 129–132.

Голод Р. Натуралізм. Дивослово. 2012. № 4. С. 50–56.

Гундорова Т. Франко не Каменяр. Франко і Каменяр. Київ : Критика, 2006. 352 с.

Кебало М.С. Художній світ творів німецького та українського натуралізму. Наукові записки ТНПУ. Серія: Літературознавство. 2016. № 44. С. 128–137.

Колесник А. Єврейська тематика в художній прозі Івана Франка: реалістичні та натуралістичні аспекти : монографія. Siedlce : IKRiBL, 2022. 212 с.

Косило Н.В. Типологічні особливості українського та англійського натуралізму в порівняльному аспекті. ВІСНИК Житомирського державного університету імені Івана Франка. 2004. С. 135–138.

Кудінов Д.В., Опанащук П.В. Перший український поет-робітник: короткий нарис життя і літературної творчості Антона Шабленка. Сумська старовина. 2015. № XLVІ. С. 121–136.

Наливайко Д. Проблема натуралізму в українській літературі. Літературознавство: Матеріали ІІІ конгресу Міжнародної асоціації україністів. Київ, 1996. С. 118–130.

Поважна В. Розвиток української літературної критики у 80–90-х роках ХХ ст. (До проблеми критеріїв і методу). Київ, 1973. 268 с.

Ткачук М.П. Жанрова структура прози Івана Франка (бориславський цикл та романи з життя інтелігенції). Тернопіль, 2003. 384 с.

Шабленко А. За півдня. Українська новелістика кінця ХІХ – початку ХХ століття: Оповідання. Новели. Фрагментарні форми (ескізи, етюди, нариси, образки, поезії в прозі) / упоряд. і прим. Є.К. Нахлік. Київ : Наук. думка, 1989. С. 391–402.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-01-10

Як цитувати

Колесник, А. (2024). НАТУРАЛІЗМ В ОПОВІДАННЯХ АНТОНА ШАБЛЕНКА ЯК ЗАСІБ РОЗКРИТТЯ ВАД СУСПІЛЬСТВА. Наукові записки. Серія: Філологічні науки, (207), 109–114. https://doi.org/10.32782/2522-4077-2023-207-16