«МАЙСТЕР КОРАБЛЯ» Ю. ЯНОВСЬКОГО ТА «КОХАННЯ ОСТАННЬОГО МАГНАТА» Ф.С. ФІЦДЖЕРАЛЬДА: ТИПОЛОГІЧНЕ ЗІСТАВЛЕННЯ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2522-4077-2023-207-10

Ключові слова:

Юрій Яновський, «Майстер корабля», Френсіс Скотт Фіцджеральд, «Кохання остан- нього магната», роман про кіно.

Анотація

У статті здійснено порівняльний аналіз першого роману Юрія Яновського «Майстер корабля» (1928) та останнього (незавершеного) роману Френсіса Скотта Фіцджеральда «Кохання останнього магната» (1941). Виявлено низку паралелей у життєписах авторів, одна з яких – кар’єра в кіноіндустрії – і стала визначальною для появи названих творів. Романи побудовані на документальній основі, їхні персонажі мають реальних прототипів. Кіноцентризм прочитується і в тематиці, і в застосуванні кінематографічних прийомів, вивчення яких потребує окремої розвідки. Спільні для творів і дух авантюризму (в Ю. Яновського – авантюризм молодості, творчості, мандрів; у Ф.С. Фіцджеральда – кінобізнесу, порівнюваного з Диким Заходом), метафоричність, дидактичність та іронічність мови. Для оповідачів характерні самоіронія та саморефлексія (обох, попри їх належність до різних вікових груп, приваблює ідея написання мемуарів). Головні жіночі образи романів – актриси Тайах і Кетлін – апелюють до архетипного образу блудниці, котра прагне відродитися для нового життя з допомогою чоловіка- месії. Біблійні алюзії в обох творах покликані інтерпретувати явище кіно як нову релігію для широких мас і підкреслити винятковість її «проповідників». Біблійну концепцію месіанства, що також стає основою для розроблення ідеї одержимості працею, у «Майстрі корабля» переплавлено з античною філософією гедонізму та переакцентовано з діяльності як такої на радість від діяльності. Це одна із засад, на якій ґрунтується ідеал цілісної, гармонійної людини, найбільш послідовно втілений в образі літнього кіномитця й письменника, батька двох синів То-Ма-Кі. Натомість в образі молодого й успішного голлівудського кінопродюсера Монро Стара, що водночас є самотньою, хворою і нещасливою людиною, прочитується цікавість Фіцджеральда до мотиву розчарування в ідеї американської мрії.

Посилання

Krystal A. Slow fade. F. Scott Fitzerald in Hollywood. The New Yorker. November 8, 2009. URL: https:// www.newyorker.com/magazine/2009/11/16/slow-fade-arthur-krystal (дата звернення: 04.12.23).

Патетичний фрегат: Роман Юрія Яновського «Майстер корабля» як літературна містифікація / упоряд. В. Панченко. Київ : Факт, 2002. 344 с.

Панченко В. «Голлівуд» на березі Чорного моря. Український тиждень. 14 вересня 2019. URL: https://tyzhden.ua/History/235158 (дата звернення: 04.12.23).

Цимбал Я. Футуристи на кінофабриці: література і кіно в «Новій генерації». Літературознавчі обрії. 2014. Вип. 20. С. 197–203.

Підмогильний В.П. Оповідання. Повість. Романи / вступ. стаття, упоряд. і приміт. В.О. Мельника. Київ : Наук. Думка, 1991. 800 с.

Фіцджеральд Ф.С. Кохання останнього магната : вестерн / пер. з англ., післям. та прим. І.В. Ільїна та О.А. Кальниченка. Харків : Фоліо, 2019. 188 с.

Haseltine H.P. The development of Fitzgerald Hero: Ph.D. dissertation. Louisiana. State University. 1956. URL: https://repository.lsu.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1170&context=gradschool_disstheses (дата звернення: 04.12.23).

Яновський Ю. Вибрані твори / упоряд. текстів та передм. Я.Ю. Голобородька. Харків : Видавництво «Ранок», 2009. 352 с.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-01-10

Як цитувати

Гуцуляк, С. (2024). «МАЙСТЕР КОРАБЛЯ» Ю. ЯНОВСЬКОГО ТА «КОХАННЯ ОСТАННЬОГО МАГНАТА» Ф.С. ФІЦДЖЕРАЛЬДА: ТИПОЛОГІЧНЕ ЗІСТАВЛЕННЯ. Наукові записки. Серія: Філологічні науки, (207), 68–74. https://doi.org/10.32782/2522-4077-2023-207-10