ФОРМУВАННЯ У СТУДЕНТІВ ТЕХНІЧНИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ НАВИЧОК АРГУМЕНТАЦІЇ (З ДОСВІДУ ВИКЛАДАННЯ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ (ЗА ПРОФЕСІЙНИМ СПРЯМУВАННЯМ))

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/2522-4077-2023-205-29

Ключові слова:

дидактичний матеріал, навички аргументації, некомунікативні вправи, ситуативно- комунікативні вправи, умовно-комунікативні вправи, студенти технічних спеціальностей.

Анотація

У запропонованій статті репрезентовано систему авторських вправ (некомунікативні, умовно-комунікативні, ситуативно-комунікативні) для формування навичок аргументації, що виконували студенти технічних спеціальностей в усній та письмовій формі. Акцентовано увагу на ефективності вправ як дидактичного засобу, що використовується на заняттях з української мови (за професійним спрямуванням) для формування в студентів навичок аргументації, що сприяє ситуативно зумовленому діалогічному спілкуванню майбутніх фахівців (механіків / електромеханіків) із замовниками послуг із технічного обслуговування й ремонту колісних транспортних засобів / їх складових частин (систем), колегами, постачальниками, керівником автосервісного / автотранспортного підприємства, роботодавцем. До вправ додаються інструкції / таблиці / моделі / схеми / алгоритми / «хмари слів» / зразки / теоретичний матеріал. З’ясовано, що підґрунтям для оволодіння майбутніми фахівцями навичками аргументації є наявні стійкі знання на рівні фахового спілкування, зокрема професійної технічної термінології (міжгалузевої / вузькоспеціальної), теоретичні знання щодо структурних елементів / типів / видів / способів аргументації та комунікативно значущих закономірностей аргументативного діалогу, а саме: 1) семантичних (зміст аргументів / тез визначає належність актів аргументування до предмета розмови); 2) синтаксичних (тези, аргументи / контраргументи мають певну послідовність; суттєвим є розміщення конкретного акту аргументації серед інших аргументативних актів; модальність і структура аргументації впливає на її послідовності); 3) прагматичних (дотримання правил, що сприяють ефективному / доречному аргументуванню). Крім цього, важливу роль відіграють набутий комунікативно-мовленнєвий досвід під час практичного навчання на автосервісних / автотранспортних підприємствах, а також такі вміння: 1) правильно й логічно поєднувати мовні одиниці / інтонаційно оформлювати репліки відповідно до мети висловлювання; 2) узгоджувати власне висловлення із заданою темою / професійно орієнтованою ситуацією; 3) оперувати фаховими знаннями в межах діалогу; 4) сприймати / критично аналізувати / інтерпретувати інформацію відповідно до стратегій поведінки співрозмовника; 5) обґрунтовувати власну позицію; 6) визначати підстави інших точок зору; 7) прогнозувати / скеровувати ймовірні наміри опонента для вирішення професійних завдань / виконання службових функцій. Запропоноване навчально-методичне забезпечення (умовно-комунікативні, ситуативно-комунікативні вправи) сприяє свідомому використанню професійної лексики в аргументативному діалозі різного функціонального типу за такими моделями: «виконавець послуг ⟷ замовник послуг», «фахівець ⟷ фахівець», «механік / електромеханік ⟷ постачальник», «механік / електромеханік ⟷ керівник автосервісного / автотранспортного підприємства», «механік / електромеханік ⟷ роботодавець». Презентовані методичні напрацювання передбачають роботу над усвідомленням необхідності оволодіння навичками аргументації для ефективного діалогічного спілкування фахівців технічної галузі із замовниками послуг / колегами / постачальниками / керівником підприємства / роботодавцем.

Посилання

Бура К. Актуалізація логіко-філософського аспекту прийняття рішень. Вісник Львівського університету. Серія «Філософські науки». 2021. Випуск 27. С. 79–87. DOI: https://doi.org/10.30970/ PHS.2021.27.9

Григорян Н. Р., Дьоміна Н. Ю. Мелодичний портрет переконування в аргументативних діалогічних єдностях. Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Серія «Філологія». 2022. № 53. Т. 1. С. 37–40. DOI: https://doi.org/10.32841/2409-1154.2022.53-1.8

Колотілова Н. А. Логіка та риторика: складові взаємозв’язку : дис. … д-ра філософ. наук : 09.00.06 ; Київський національний університет імені Тараса Шевченка. Київ, 2019. 391 с.

Мусійчук Т. І., Коляда Е. К. Аргументованість висловлень обурення. Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія «Філологія». 2022. Вип. 15(83). С. 21–24.

Скріль І. В. Формування професійно орієнтованої англомовної лексичної компетентності в говорінні у майбутніх фахівців готельно-ресторанної справи з використанням автентичних відеоматеріалів : дис. … канд. пед. наук: 13.00.02 ; Тернопільський національний педагогічний університет імені Володимира Гнатюка. Тернопіль, 2020. 287 с.

Таможська І. В. Використання «хмар слів» під час мовної підготовки іноземних студентів-медиків. Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія «Педагогіка». 2022. Т. 1. Вип. 2. С. 88–97. DOI: https://doi.org/10.25128/2415-3605.22.2.11

Таможська І. В. Проблема формування навичок аргументації студентів ВНЗ. Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. Харків, 2010. № 1. С. 119–122. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/problema-formirovaniya-navykov-argumentatsii-studentov-vuz

Шевчук С. В., Клименко І. В. Українська мова за професійним спрямуванням : підручник. Київ : Альтера, 2012. 695 с.

Шкіцька І. Ю. Маніпулятивна стратегія позитиву в українській мові : дис. … д-ра філолог. Наук : 10.02.01 ; Тернопільський національний економічний університет. Тернопіль, 2012. 484 с.

Яшенкова О. В. Основи теорії мовної комунікації : навчальний посібник. Київ, 2010. 312 с.

Methods of Critical Thinking in Classes of Philological Disciplines in Higher Education Institutions: Neuroscientific Approach / Kosarieva H., Vasylenko O., Breslavets N., Tamozhska I., Anikina I., Mordovtseva N. Broad Research in Artificial Intelligence and Neuroscience. Iasi, 2022. Vol. 13. Issue 4. С. 459–470. DOI: https://doi.org/10.18662/brain/13.4/399

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-09-07

Як цитувати

Таможська, І. (2023). ФОРМУВАННЯ У СТУДЕНТІВ ТЕХНІЧНИХ СПЕЦІАЛЬНОСТЕЙ НАВИЧОК АРГУМЕНТАЦІЇ (З ДОСВІДУ ВИКЛАДАННЯ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ (ЗА ПРОФЕСІЙНИМ СПРЯМУВАННЯМ)). Наукові записки. Серія: Філологічні науки, (205), 207–217. https://doi.org/10.32782/2522-4077-2023-205-29