ГЕНДЕРНІ КООРДИНАТИ ПРОСТОРУ ДОМУ В ПРОЗІ КІНЦЯ ХІХ – ПОЧАТКУ ХХ СТОЛІТТЯ
DOI:
https://doi.org/10.32782/2522-4077-2023-205-14Ключові слова:
проза, простір, гендер, родина, дім.Анотація
Статтю присвячено проблемі репрезентації просторової парадигми в прозі раннього українського модернізму. Основну увагу приділено художній моделі дому як структурі, що не лише функціонує як місце і тло дії, а й впливає на вчинки персонажів і формує їхній характер. В аналізованих творах образ житла є центральним, навколо нього розгортається сюжет. У повісті Івана Франка «Для домашнього огнища» просторовий чинник увиразнює життєві цінності персонажів: для жінки – це родина, символом якої є дім, для чоловіка – соціум, презентований кав’ярнею. Однак героїня змушена вийти поза межі приватної території й, окрім традиційних гендерних ролей господині й матері, узяти на себе функції чоловіка, господаря й батька, що зрештою призводить до руйнації родини. Головний герой новели «Сон» Михайла Коцюбинського переживає екзистенційну кризу, що художньо проєктується як протиставлення реального та містичного просторів. Дім уособлює обжитий конкретно-побутовий світ та однозначно асоціюється із жінкою, котра суміщає декілька статусів: господині, матері й дружини. Територія сну моделюється на контрасті до реальності, під її впливом дім як осередок спокою і комфорту перетворюється в місце непорозуміння, ворожнечі та відчуження. Візія щасливого домашнього світу, наполегливо вибудовувана жінкою, деформується під тиском амбіцій інфантильного чоловіка. Послідовне розгортання семантики дому характеризує й повість «Історія Якимового будинку» Володимира Винниченка. Широкий опис оселі підкреслює соціальну та психологічну трансформацію господарів від експериментаторства до консерватизму. Просторовий аспект увиразнює мотив розпаду родини внаслідок невідповідності героя рольовій моделі чоловіка та господаря, оскільки фактор провокативності, принесеної ззовні, позбавляє будинок основоположних критеріїв безпеки й моральності.
Посилання
Винниченко В. Історія Якимового будинку. Капрійські сюжети: «Італійська» проза Михайла Коцюбинського та Володимира Винниченка. Київ : Факт, 2003. С. 382–440.
Гундорова Т. ПроЯвлення Слова. Дискурсія раннього українського модернізму. Київ : Критика, 2009. 448 с.
Копистянська Н. Час і простір у мистецтві слова. Львів : ПАІС, 2012. 342 с.
Коцюбинський М. Сон. Капрійські сюжети: «Італійська» проза Михайла Коцюбинського та Володимира Винниченка. Київ : Факт, 2003. С. 29–53.
Кузнецов Ю. Імпресіонізм в українській прозі кінця ХІХ – початку ХХ ст.: Проблеми естетики і поетики. Київ : Зодіак-ЕКО, 1995. 304 с. 6. Легкий М. Проза І. Франка: поетика, естетика, рецепція в критиці. Львів, 2021. 608 с.
Лях Т. Простір каспійських новел Михайла Коцюбинського у контексті онтологічної поетики. Актуальні питання гуманітарних наук : міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка. Дрогобич : Видавничий дім «Гельветика», 2022. Вип. 49. Т. 2. С. 40–45.
Матвєєва О. «Щастя треба будувати» : філософська трансформація образу дому в оповіданні «Історія Якимового будинку» В. Винниченка. Наукові записки ХНПУ ім. Г.С. Сковороди. Серія «Літературознавство». 2021. Вип. 2 (98). С. 152–167.
Павлінчук Т. Образ будинку як означник долі у творах В. Шевчука «Привид мертвого дому» та В. Винниченка «Історія Якимового будинку». Волинь-Житомирщина. 2004. Вип. 12. С. 93–97.
Панченко В. Капрі: експерименти та експериментаторство. Капрійські сюжети: «Італійська» проза Михайла Коцюбинського та Володимира Винниченка. Київ : Факт, 2003. С. 187–221.
Поліщук Я. І ката, і героя він любив…: Михайло Коцюбинський: літературний портрет. Київ : Академія, 2010. 304 с.
Семененко Л. Психологічний дискурс новели Михайла Коцюбинського «Сон». Філологічні студії. Науковий вісник Криворізького державного педагогічного університету. 2013. Вип. 9. Ч. 2. С. 306–312.
Тарнашинська Л. Антропологічні «межі» приватного : тоталітарний вимір повсякдення. Сучасні літературознавчі студії. Феномен дому в літературознавчій перспективі. 2016. Вип. 13. С. 549–567.
Тодчук Н. Роман Івана Франка «Для домашнього огнища»: простір і час. Львів, 2002. 204 с.
Франко І. Для домашнього огнища. Твори : у 50 т. Київ : Наукова думка, 1979. Т. 19. С. 7–143.