ВІДОБРАЖЕННЯ АНТИРЕЛІГІЙНОЇ ПОЛІТИКИ СТАЛІНСЬКОГО ТОТАЛІТАРНОГО РЕЖИМУ КРІЗЬ ПРИЗМУ САТИРИЧНО-ГУМОРИСТИЧНОГО ЧАСОПИСУ «ЧЕРВОНИЙ ПЕРЕЦЬ» (1927–1934 рр.)

Автор(и)

  • Наталка Жмуд Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського https://orcid.org/0000-0001-7463-918X
  • Анатолій Войнаровський Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського https://orcid.org/0000-0002-9413-2025

DOI:

https://doi.org/10.32782/cusu-hist-2025-2-8

Ключові слова:

сатирично-гумористичний часопис, «Червоний Перець», антирелігійна політика, сталінський тоталітаризм, УРСР

Анотація

Одним із стратегічних напрямів сталінського тоталітарного режиму була антирелігійна політика, посилення якої відбулося наприкінці 1920-х – на початку 1930-х років. З метою з’ясування особливостей проведення більшовицької боротьби проти релігійно-церковних інститутів варто залучати різнотипні джерела, серед яких визначальну роль відіграють засоби масової інформації. У формуванні потрібних суспільних настроїв радянські ЗМІ завжди були ефективним інструментарієм. Тому вивчення їхньої діяльності дає змогу увиразнити технології сталінської тоталітарної політики щодо організації та впровадження антирелігійної пропаганди. Важливе значення в конструюванні позитивного образу комуністичної влади крізь біполярну антагоністичну парадигму «свого – чужого» з відповідно негативними конотаціями численних внутрішніх і зовнішніх ворогів відіграв сатирично-гумористичний часопис «Червоний Перець». Адже безпосередньо завдяки специфічній сміховій мові його контент швидко набув популярності і став зрозумілим для різних соціальних верств. Ретельно підібрані професійні кадри через переконливі вербально-візуальні засоби системно нав’язували «правильні» міфи та стереотипи. Отже, офіційний гумор перетворився на інструмент залякування, переслідування та маніпуляції. Основні наративи антирелігійної пропаганди спонукали духовенство зректися сану, а вірян – віри; закрити церкви; знищити релігійні атрибути; одержавити церковне майно; посилити атеїстичне просвітництво тощо. Окрім духовенства, антирелігійну боротьбу влада цілеспрямовано вела саме проти малоосвіченого українського селянства, що завжди мало найвищий рівень релігійності. Політика колективізації та антирелігійний тиск спровокували селянський опір і повстанський рух, що набув у Радянському Союзі наймасовішого характеру. Сталінський режим свідомо перетворив українського селянина на одного з непримиренних внутрішніх ворогів – «куркуля» та «посібника попівства».

Посилання

Бабенко Л. Л., 2014. Радянські органи державної безпеки в системі взаємовідносин держави і Право славної церкви в Україні (1918 – середина 1950-х рр.). Полтава.

Гриневич Л. В., 2015. Механізми масового народовбивства: конструювання «образу ворога» в радянській політичні карикатурі (друга половина 1929 – початок 1930 рр.). [Електронний ресурс]: і далі Єленський В., 1991. Державно-церковні взаємини (1917–1991). Київ.

Капелюшний А., 1990. Виникнення і розвиток української радянської сатиричної публіцистики. Київ.

Капелюшний А., 1986. Сатиричний журнал «Червоний перець». Львів.

Киридон А. М., 2011. Держава – церква – суспільство: інверсна трансформація в Україні. Рівне.

Кузнєцова Є., 2024. Мова – меч. Як говорила радянська імперія. Глибока.

Пащенко В. О., 1994. Свобода совісті в Україні: Міфи і факти 20–30-х років. Київ.

Романюк М. М., 2002. Українське пресознавство як спеціальна історична дисципліна: до постановки проблеми. Українська академія друкарства. [Електронний ресурс]: Режим доступу: http://pvs.uad.lviv.ua›static›media›3.pdf [15.09.2025].

Санцевич А. В., 1988. Періодична преса як комплекс історичних джерел (структурний аналіз). Український історичний журнал. № 4. С. 64–75.

Чабанна М. В., 2002. Засоби формування нового типу особистості у тоталітарному суспільстві. Наукові записки. Том 20. Спеціальний випуск. Національний університет «Києво-Могилянська академія. [Електронний ресурс]: Режим доступу: https://ekmair.ukma.edu.ua [15.09.2025].

Чучалін О., 2018. Держава і Православна Церква в Україні у 1920–1930-ті роки. Умань.

Чучалін О. П., 2019. Вплив атеїстичної пропаганди радянської преси на релігійну ситуацію в УСРР у 1920–1930-ті рр. Гілея: науковий вісник. Вип. 142 (1). 182–188.

Voynarovskiy A., 2024. Zhmud N., Hrebenova V. Persecution of Christian Confessions in Ukrainian Podilia During the 1930s. Occasional Papers on Religion in Eastern Europe: Vol. 44 Iss. 7, Article 4.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-12-10

Як цитувати

Жмуд, Н., & Войнаровський, А. (2025). ВІДОБРАЖЕННЯ АНТИРЕЛІГІЙНОЇ ПОЛІТИКИ СТАЛІНСЬКОГО ТОТАЛІТАРНОГО РЕЖИМУ КРІЗЬ ПРИЗМУ САТИРИЧНО-ГУМОРИСТИЧНОГО ЧАСОПИСУ «ЧЕРВОНИЙ ПЕРЕЦЬ» (1927–1934 рр.). Історія та археологія, (2), 67–74. https://doi.org/10.32782/cusu-hist-2025-2-8

Номер

Розділ

ІСТОРІЯ УКРАЇНИ