CIVIC AND HISTORICAL EDUCATION INDUSTRY IN THE CONDITIONS OF SOCIAL TRANSFORMATIONS OF THE 20th – 21st CENTURIES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/cusu-hist-2025-2-3

Keywords:

history, civic education, civic and historical educational field, axiological competence, modern educational technologies, current problems of civic education

Abstract

The article analyzes the stages and paradigms of the transformation of the social science educational branch in Ukraine (civic and historical educational branches). The directions and further prospects for the study of the outlined issues are determined. The peculiarity of the civic and historical educational branch is that its reform began perhaps the earliest of all other educational branches. The year of the “great turning point” for the social science educational branch, as it was called before the introduction of the New Ukrainian School program, was 1991. The restoration of Ukrainian statehood immediately affected the paradigm of changes in teaching the history of Ukraine by the transition to the principle of Ukrainian-centrism. The main task of this educational branch was to educate a citizen-patriot of the restored Ukrainian state. The civic and historical educational branch went through several stages of reform during the transformation of Ukrainian education in the 20th – 21st centuries. At the present stage, these tasks have not changed; they must be improved and modernized, because they are of great importance for Ukraine at the present stage of state formation, when the solution of the “Ukrainian question” is more relevant than ever for the whole world. At the present stage of the development of Ukrainian pedagogy, the goal of the civic and historical educational field is the development of the student’s personality through understanding the past, present and the connections between them, the interaction between global, all-Ukrainian and local processes; the formation of the identity of a citizen of Ukraine, his active civic position on the principles of democracy, patriotism, respect for human rights and freedoms, recognition of the value of the rule of law and intolerance to corruption. In the conditions of an informational, post-industrial society, the emergence of a new generation of visuals with a kind of clip thinking, Ukrainian historical education has undergone qualitative changes related to the challenges of today: the Covid pandemic, which led to the transition to distance and blended learning, the Russian-Ukrainian war. The forms and methods of teaching have changed, but the tasks and goals of historical education have remained constant: educating generations of Ukrainian patriots. The experience of previous generations has been taken into account by their students: educators and scientists who were formed in the conditions of independent Ukraine.

References

Бакка Т., 2007. Ладиченко Т., Марголіна Л. Громадянська освіта: основи демократії. Навчальний посібник. Харків.

Баханов К., 2005. Сучасна шкільна історична освіта: інноваційні аспекти. Київ.

Бобінські Е. (ред.), 2014. Шиян Р., Товкало М. Уроки з підприємницьким тлом: навчальні матеріали, 2014. Варшава.

Господарчик Й. (ред.), 2006. Україна в Європі. Освітній пакет, 2006. Варшава.

Григор’єв-Наш (Никифор Григоріїв) Н., 2007. Про навчання дітей рідної історії. Київ.

Дяків В., 2020. Методичні виклики вивчення історії в контексті реалізації завдань Нової української школи. Шляхи реалізації концептуальних засад НУШ при вивченні історії у закладі загальної середньої освіти. Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції, м. Тернопіль, 16–17 жовтня 2020 р., 29–32.

Желіба О., 2020. Принципи організації уроків історії в Новій українській школі Шляхи реалізації концептуальних засад НУШ при вивченні історії у закладі загальної середньої освіти. Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції, м. Тернопіль, 16–17 жовтня 2020 р., 32–36.

Костюк Л., 2020. Методологічні властивості дидактичних ігор як фактору активізації пізнавального інтересу учнів при вивченні історії у Новій українській школі. Шляхи реалізації концептуальних засад НУШ при вивченні історії у закладі загальної середньої освіти. Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції, м. Тернопіль, 16–17 жовтня 2020 р., 59–64.

Митрофаненко Ю., 2023. Використання концепту «Сполучені Штати Європи» в інтелектуальній спадщині теоретиків євроінтеграції: лінгвістичний контекст. І Міжнародна науково-практична конференція Таврійського національного університету до 160-ї річниці від дня народження В. І. Вернадського. 171–174.

Митрофаненко Ю., 2024. Громадянський та соціальний контекст зарубіжного досвіду та базової середньої освіти в Новій українській школі. Компетентнісно орієнтована базова середня освіта нової української школи через призму значущих аспектів вітчизняного та зарубіжного досвідів: колективна монографія. Голодюк Л. (ред.). Кропивницький. 148–180.

Терно С., 2009. Критичне мислення – сучасний вимір суспільствознавчої освіти. Запоріжжя.

Щупак І., 2021. Бурлака О., Піскарьова І., Посунько А. Вступ до історії України та громадянської освіти. Навчальні матеріали для пілотних класів Нової української школи. Київ.

Published

2025-12-10

How to Cite

Mytrofanenko, Y. (2025). CIVIC AND HISTORICAL EDUCATION INDUSTRY IN THE CONDITIONS OF SOCIAL TRANSFORMATIONS OF THE 20th – 21st CENTURIES. Історія та археологія, (2), 25–31. https://doi.org/10.32782/cusu-hist-2025-2-3

Issue

Section

HISTORIOGRAPHY, METHODOLOGY, AND METHODS OF TEACHING HISTORY