VIOLENCE AGAINST CHILDREN IN SOCIAL EDUCATION INSTITUTIONS OF THE USSR DURING THE HOLODOMOR OF 1932–1933

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/cusu-hist-2025-1-19

Keywords:

Holodomor-genocide, children, violence, bullying, pressure.

Abstract

The article analyses the precedents of violence against children committed by education workers during the Holodomor of 1932–1933. The famine was the total violence organized by the Stalinist regime. At the same time, physical violence, abuse, bullying, and harassment were used in soviet educational institutions along with the famine. The purpose of the article is to identify and characterize the types of violence that, along with the famine, were practiced by employees of state social education institutions of the USSR against children during the Holodomor-genocide. Conclusions. During the Holodomor-genocide, violence against children became an undeniable fact. Most of the children who managed to survive the Holodomor experienced physical and moral violence and pressure. In soviet social education institutions, a clear gradation of children was recorded according to ideological criteria: pioneers abused children of non-collective farmers, harassing and insulting them; party teachers resorted to violations of ethics and morality, humiliating and even whipping students. Sometimes cases of using physical force on children became so regular that they attracted the attention of district and regional leaders of educational affairs. However, we note an eloquent fact: provided that representatives of the educational and pedagogical staff of social education institutions belonged to the party-komsomol structure of the communist party, they managed to avoid serious punishments for abusing children; usually, the higher management limited itself to a reprimand or transfer to work in another institution. Characterizing the types of violence that occurred in soviet institutions of social education, we have cited only individual precedents of bullying, abuse, physical, gender and sexual violence. However, the facts of bullying of children, cases of physical and psychological violence, pressure became everyday models of behavior of the pedagogical and educational staff of institutions. Moreover, they transformed into a stable practice that took root in the Soviet education system. Over time, this led to the formation of a complex of problems in children raised in communist orphanages, which combined post-genocide syndrome, intergenerational trauma, destructive-conformist model of individual behavior in society. All this ultimately made it impossible for children to develop harmoniously, and, accordingly, affected the mental health of the nation.

References

Ассман А., 2012. Простори спогаду. Форми та трансформації культурної пам’яті. Київ: Ніка-Центр.

Бабенко О. (кер. авт. колективу), 2008. Національна книга пам’яті жертв Голодомору 1932–1933 років в Україні. Кіровоградська область Кіровоград: ТОВ «Імекс ЛТД».

Вронська Т., 2013. Упокорення страхом: сімейне заручництво у каральній практиці радянської влади (1917–1953 рр.). Київ: Темпора.

Даллас Є., 2011. …Не вмирає душа наша. Доля сироти українського голодомору. Київ: Світ успіху.

Джужа О. (ред.), 2012. Кримінальна відповідальність за зґвалтування та насильницьке задоволення статевої пристрасті неприродним способом. Ужгород: ТОВ «ІВА».

Єрмоленко В., 2022. Плинні ідеології. Ідеї та політика в Європі ХІХ–ХХІ століть. Київ: Дух і літера.

Кісь О., 2010. Колективна пам’ять та історична травма: теоретичні рефлексії на тлі жіночих спогадів про Голодомор. У пошуках власного голосу: Усна історія як теорія, метод та джерело. Харків: ПП «ТОРГСІН ПЛЮС». 171–191.

Малько В. (ред.), 2019. Жінки та Голодомор-геноцид: жертви, очевидиці, призвідниці: матеріали Другого симпозіуму з нагоди 85-х роковин Голодомору-геноциду. 5 жовтня 2018 р. Київ: Видавничий дім «Києво-Могилянська академія», 2019.

Маркова С., 2021, Шугальова І. Коли той світанок настане? Проєкти «світлого майбутнього» і «щасливого дитинства» від комуністичних творців Голодомору. Хмельницький: ФОП Цюпак А. А.

Марочко В., 2003. Діти – найчисленніші жертви голодомору. Голод 1932–1933 років в Україні: причини та наслідки. Київ: Наукова думка. 562–567.

Марочко В., 2018. Жертви Голодомору. Енциклопедія Голодомору 1932–1933 років в Україні. Дрогобич: Коло. С. 139–140.

Мейс Дж., 2003. Ваші мертві вибрали мене. День, 12 лютого.

Нейджел Дж, 2003. Маскулінність і націоналізм: ґендер і сексуальність у творенні націй. Ґендерний підхід: історія, культура, суспільство. Львів: ВНТЛ Класика. 182–204.

Огієнко В., 2024. Голодомор: історія неусвідомленої травми. Київ: Віхолі.

Рева І., 2019. По той бік себе: соціально-психологічні та культурні наслідки Голодомору і сталінських репресій. Київ: К.І.С.

Романець Н., (упоряд.), 2020. Голодомор-геноцид 1932–1933 рр. у Дніпропетровській області: масштаби, наслідки. Дніпро.

Черкаська Г., 2018. Антон Макаренко. UA. History. [Електронний ресурс]: Режим доступу: https://uahistory.com/topics/events/8066 (дата звернення: 10.12.2024).

Шугальова І., 2022. «Дитячий концтабір»: Миргородський сиротинець у роки Голодомор. Інтердисциплінарні підходи у дослідженні Голодомору-геноциду: матеріали V Міжнародної науково-практичної конференції (м. Київ, 25 листопада 2021 р.). Київ: Національний музей Голодомору-геноциду; Інститут дослідження Голодомору. 215–222.

Шугальова І., 2016. Запорізький будинок немовляти: конвеєр смерті в центрі індустріального міста. Наукові праці історичного факультету Запорізького національного університету. Вип. 46. Запоріжжя. 152–160.

Шугальова І., 2020. Народна пам’ять vs архівні документи на прикладі діяльності дитячого будинку м. Ногайськ Запорізької області. Zaporozhzhian Revue. Вип. 54. Запоріжжя. С. 21–42.

Шугальова І., 2019, Молдавський Р. Заклади державного піклування над дітьми напередодні та в роки Голодомору 1932–1933. Запоріжжя: Інтер-М.

Шугальова І., 2018, Молдавський Р. «Цветы жизни на асфальте»: діти в закладах опіки в роки Голодомору 1932–1933. Електронний історичний журнал Scriptorium nostrum. [Електронний ресурс]: Режим доступу: http://sn.kspu.edu/index.php/sn/index (дата звернення: 15.11.2024).

La Capra D., 2001. Writing History, Writing Trauma. Baltimore: Johns Hopkins University Press. 248 p.

Turchenko F., 2018, Shugalyova I. Child mortality in Zaporizhzhia during the Holodomor 1932–1933. Proceedings of the international working conference «Genocide-Holodomor 1932–1933: The losses of the Ukrainian nation» (October 4, Kyiv 2016). Kyiv: National museum Holodomor Victims Memorial. 59–61.

Published

2025-04-10

How to Cite

Shugalyova, I. (2025). VIOLENCE AGAINST CHILDREN IN SOCIAL EDUCATION INSTITUTIONS OF THE USSR DURING THE HOLODOMOR OF 1932–1933. Історія та археологія, (1), 206–216. https://doi.org/10.32782/cusu-hist-2025-1-19

Issue

Section

HISTORY OF UKRAINE