THE INFLUENCE OF THE PERIOD OF EDUCATION ON THE FORMATION OF A CONSERVATIVE WORLDVIEW AMONG UKRAINIAN FIGURES AT THE TURN OF THE ХІХ–ХХ CENTURIES (ON THE EXAMPLE OF LIPINSKY AND CHYKALENKO)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.32782/cusu-hist-2025-1-15

Keywords:

history of education, history of Ukraine of the late XIX – early XX centuries, personal history, political history of Ukraine (he late XIX – early XX centuries), history of student community, Ukrainian national liberation movement.

Abstract

The article examines the influence of the period of education on the formation of the conservative worldview in Ukraine in the late ХІХ and early ХХ centuries, which is defined as the most optimal ideological basis for building a stable and prosperous state. Accordingly, this topic is extremely relevant in the context of the current challenges faced by Ukrainian society. The topic is explored by finding out how the period of education influenced the formation of the worldview and political views of Ukrainian intellectuals in the second half of the ХІХ and early ХХ centuries.) It is this direction of historical reconstruction that allows for a better interpretation of contemporary processes of national self-determination, state-building, and cultural revival. And through the prism of historical comparison, such studies help to make predictive assessments of the current situation in our country, which further enhances the relevance of this area of historical research. After all, they provide important historical lessons that can be applied to contemporary social, political, and educational issues. The author proves the importance of the period of education, since it is during these years that a personality and its worldview are formed. Using the example of V. Lypynsky and Y. Chykalenko, the author proves that the years of studenthood led to their strengthening as adherents of conservative ideology and at the same time developed an aversion to revolutionary radicalism as a destructive phenomenon. This was facilitated by the circumstances of growing up in a patriarchal rural environment and an atmosphere of “old world” values, which was strengthened by both home education and the influence of certain educators, as well as by the very rhythm of rural life. In addition, intellectual studies and the desire for self-education, as well as the circumstances of personal life, including the creation of their own families, which forced them to lead a more measured lifestyle and increased their sense of responsibility for their loved ones, which made them avoid radicalism of actions and thoughts, contributed to this. However, all of this was possible only if one was wealthy. Unfortunately, as a result of the targeted imperial policy of impoverishing Ukrainians, there were few such people among Ukrainian sociopolitical leaders, which hindered the development of a pragmatic path of state building and doomed the very cause of the revival of Ukraine's political independence in the early ХХ century.

References

Гай-Нижник П. П., 2023. Український націонал-консерватизм: Гетьманський Рух. Кн. 1. 1900–1936 рр. Київ: Саміт-книга.

Галаган М. М., 2005. З моїх споминів. Київ: Темпора.

Гончарова Н. О., 2008. Академічна течія у студентському та учнівському русі початку ХХ ст. Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія: Історія. Вип. ХІV. Вінниця. 121–128.

Граціозі А., 2005. Війна і революція в Європі, 1905–1956 рр. Київ: Основи.

Губерський Л. В., 2019. Патриляк І. К., Колесник В. Ф., Чуткий А. І. (ред.). Історія Київського університету. (у 2 т., Т. 1). Київ: ВПЦ «Київський університет».

Дергачов О. (керівник авторського колективу), (1996). Українська державність у ХХ столітті. Історико-політологічний аналіз. Київ: Політична думка.

Дорошенко Д., 1934. Євген Чикаленко – його життя і громадська діяльність. Прага, 1934.

Дорошенко Д., 2007. Мої спомини про давнє минуле, 1901–1914. Київ: Темпора.

Зайцев Б. П., 2010. Іващенко В. Ю., Кадєєв В. І., Куделко С. М., Мигаль Б. К., Посохов С. І. (Упоряд.). Харківський університет XIX – початку XX століття у спогадах його професорів та вихованців. (у 2 т., Т. 2). Харків: Сага.

Кондратюк Р., 1994. В’ячеслав Липинський – видатний український історик і політолог: житомирські сторінки життя. Житомир: Журфонд.

Короткий В., 1994. Ульяновський В. (Упорядники). З іменем Святого Володимира: Київський університет у документах, матеріалах та спогадах сучасників. Київ. Кн. 2.

Кругляк М. Е., 2011. Матеріальне становище студентів Підросійської України (друга половина XIX – початок XX ст.). Історична панорама. 13. Чернівці. 7–31.

Кругляк М. Е., 2015. Життя та побут студентства підросійської України другої половини XIX – початку XX ст. Житомир: Волинь.

Кругляк М. Е., 2008. Побут київського студентства другої половини ХІХ ст. Актуальні проблеми вітчизняної та всесвітньої історії: Збірник наукових праць. Харків. 175–184.

Левицька Н. М., 1998. Студентство в національно-визвольному русі України наприкінці XIX – на початку XX ст. Київ.

Липинський В. К., 2003. Повне зібрання творів, архів, студії. Т. 1. Київ: Смолоскип.

Медвідь Л. А., 2003. Історія національної освіти і педагогічної думки в Україні. Київ: Вікар.

Нагрибельний Я. А., 2011. Професійна освіта в освітній системі Російської імперії (ХІХ – початок XX ст.). Чорноморський літопис. 4. 162–165.

Омельчук В., 2013. З історії русифікації шкільної освіти на Волині. Нова педагогічна думка. 2. 3–5.

Осташко Т., 2010, Терещенко Ю. (ред.). В’ячеслав Липинський та його доба. Кн. 2. Київ: Темпора.

Осташко Т., 2013, Терещенко Ю. (ред.). В’ячеслав Липинський та його доба. Кн. 3. Київ: Темпора.

Осташко Т., 2017, Терещенко Ю. (ред.). В’ячеслав Липинський та його доба. Кн. 5. Київ: Темпора.

Осташко Т., 2022. Україна В’ячеслава Липинського. Київ: Темпора.

Павко А. І., 2005, Курило Л. Ф. Вітчизняна університетська педагогічна освіта в імперську добу: історіографічні та методичні аспекти. Київ: Знання України.

Передерій І., 2012. В’ячеслав Липинський: етнічний поляк, політичний українець. Полтава: Видавництво ПолтНТУ.

Посохов І., 2013. Студентство університетів Російської імперії ХІХ – початку ХХ ст.: становлення та еволюція субкультури. Харків.

Приймак О. О., 2014. Громадсько-політична та наукова діяльність В’ячеслава Казимировича Липинського напередодні Першої світової війни. Гуржіївські історичні читання: Збірник наукових праць. Черкаси. 7. 170–172.

Ульяновський В. І. (Упоряд.), 2004. Іконніков В. Історичні портрети. Київ: Либідь.

Чикаленко Є., 1955. Спогади (1861–1907). Нью-Йорк: Українська Вільна Академія Наук у США.

Чуткий А. І., 2020. Академічний союз студентів Київського комерційного інституту початку XX ст. Універсум історії та археології. Т. 3 (28). Вип. 1. Дніпро. 41–59.

Чуткий А., 2008. Микола Павлович Дашкевич (1852–1908). Київ: Темпора.

Чуткий А. І., 2024. Нариси з економічної історії України (кінець ХVIII – початок ХХ ст.): на шляху до другого утвердження капіталізму. Ніжин: Видавець Лисенко М. М.

Чуткий А. І., 2017. Роль вишів Києва у справі підготовки діячів українських визвольних змагань 1917–1921 рр. Університет. 3–6. 155–165.

Gancarz B., 2006. «My szlachta ukrainska…». Kraków: Arcana.

Published

2025-04-10

How to Cite

Horbatyk, V. (2025). THE INFLUENCE OF THE PERIOD OF EDUCATION ON THE FORMATION OF A CONSERVATIVE WORLDVIEW AMONG UKRAINIAN FIGURES AT THE TURN OF THE ХІХ–ХХ CENTURIES (ON THE EXAMPLE OF LIPINSKY AND CHYKALENKO). Історія та археологія, (1), 158–174. https://doi.org/10.32782/cusu-hist-2025-1-15

Issue

Section

HISTORY OF UKRAINE