UKRAINIAN CALENDAR CUSTOMS AND RITUALS IN MEMORY OF THE DEPORTED LEMKOS
DOI:
https://doi.org/10.32782/cusu-hist-2025-1-3Keywords:
custom, tradition, calendar ritual, Christmas, Easter, pysanka, festive table, sacred meaning, Lemkos.Abstract
The article, using the example of the historical memory of the deported Lemkos, examines the significance of studying Ukrainian calendar customs and rituals, which play an important role in the formation of national identity, the preservation of cultural heritage and spiritual foundations of the Ukrainian people. In modern conditions of globalization and urbanization, which gradually cause the loss of authenticity of many traditions, local studies of ethnographic groups, in particular the Lemkos, emphasize the need to transfer cultural knowledge to subsequent generations. Calendar customs and rituals serve not only as a reflection of the deep beliefs and worldviews of Ukrainians, but also as the basis for the formation of their spiritual culture. They play a key role in strengthening ties between generations and are important for social cohesion. The main holidays in the Lemko annual calendar are characterized: Introduction, Andrew, “Veliya” (Holy Vespers), Christmas, Basil, Second Holy Vespers, Meeting, Annunciation, Palm Sunday, Easter, Green Holidays, Kupala, etc. The listed holidays clearly trace the motives of the agricultural, pastoral character and the cult of the dead, which are based on the cyclical renewal of nature. The role and place of pagan remnants in the rites dedicated to the holidays of the year, the essence of which was the process of transforming pagan customs, rituals and holidays into Christian ones, that is, the phenomenon of dualism is shown. The study of the outlined issues opens up the possibilities of a deeper understanding of the origins of Ukrainian culture. The presented topic acquires particular relevance due to the growing interest in one’s own history, folklore, ethnographic studies and calendar customs in modern Ukrainian society. A return to traditions is increasingly perceived as an important component of preserving the cultural identity of the Ukrainian people.
References
Вархол Й., 2019. Календарна та сімейна обрядовість українців Словаччини. Київ: Видавництво ІМФЕ.
Гриняк В. А. 2024 (a). Боян-Гладка С. П. Антропологія пам’яті лемків про депортацію 1944–1946 рр. (на матеріалах польових досліджень Монастириської територіальної громади Тернопільської області). Вчені записки Таврійського національного університету імені В. І. Вернадського. Серія: Історичні науки. Т. 35 (74). № 4. Київ. 155–164.
Гриняк В., 2024 (b). Депортація лемків в пам’яті молодого покоління українців Монастириської міської територіальної громади Тернопільської області. Актуальні питання у сучасній науці. Серія «Історія та археологія». №3 (21). Київ. 1098–1111.
Гриняк В., 2024 (с). Лемківський кермеш (свято церкви). Глухівські читання – 2024. Актуальні питання суспільних та гуманітарних наук: Збірник матеріалів ХІV міжнародної науково-практичної інтернет-конференції. Глухів. 155–157.
Горбаль М., 2011. Різдвяна обрядовість Лемківщини. Львів: Інститут народознавства НАН України.
Кирпан П., 2017. Порвані коралі. Роздуми про село Тилява. Івано-Франківськ.
Павлюк С. (ред.), 2020. Етнографічні групи українців Карпат. Лемки. Харків: Фоліо.
Струмінський Б. О. (ред)., 1988. Лемківщина: Земля. Люди. Історія. Культура. Нью-Йорк; Париж; Сідней; Торонто. Т. 2.






