ГРОМАДЯНСЬКА ТА ІСТОРИЧНА ОСВІТНЯ ГАЛУЗЬ В УМОВАХ СУСПІЛЬНИХ ТРАНСФОРМАЦІЙ ХХ–ХХІ ст.
DOI:
https://doi.org/10.32782/cusu-hist-2025-2-3Ключові слова:
історія, громадянська освіта, громадянська та історична освітня галузь, аксіологічна компетентність, сучасні освітні технології, актуальні проблеми громадянської освітиАнотація
У статті проаналізовано етапи та парадигми трансформації суспільствознавчої (громадянської та історичної) освітньої галузі в Україні. Визначено напрями та подальші перспективи дослідження зазначеної проблематики. Особливість громадянської та історичної освітньої галузі полягає в тому, що її реформування розпочалася чи не найраніше з усіх інших освітніх галузей. Роком «великого перелому» для суспільствознавчої освітньої галузі, таку назву вона мала до запровадження програми Нової української школи, став 1991 р. Відновлення української державности відразу позначилося на парадигмі змін викладання історії України переходом до принципу україноцентризму. Головним завданням цієї освітньої галузі було виховання громадянина-патріота відновленої української держави. Актуальним засобом реформування громадянської освіти стало використання досвіду демократичних країн Європи. Громадянська та історична освітня галузь пройшла декілька етапів змін у період трансформації української освіти ХХ–ХХІ ст. На сучасному етапі ці завдання не змінилися, вони мають бути вдосконалені та модернізовані, бо мають велике значення для процесів українського державотворення. В умовах інформаційного, постіндустріального суспільства українська історична освіта зазнала якісних змін, пов’язаних із викликами сьогодення: пандемією ковіду, що зумовив перехід до дистанційного та змішаного навчання, російсько-українською війною. Змінилися форми та методи навчання, а завдання та цілі історичної освіти залишилися сталими – виховання поколінь українських патріотів. Досвід попередніх поколінь було враховано освітянами, науковцями, здобувачами освіти, які формувалися в умовах незалежної України. На сучасному етапі розвитку української педагогіки метою громадянської та історичної освітньої галузі є розвиток особистості учня через осмислення минулого, сучасного та зв’язків між ними, взаємодії між глобальними, загальноукраїнськими і локальними процесами; формування ідентичности громадянина України, його активної громадянської позиції на засадах демократії, патріотизму, поваги до прав і свобод людини, визнання цінності верховенства права та нетерпимості до корупції.
Посилання
Бакка Т., 2007. Ладиченко Т., Марголіна Л. Громадянська освіта: основи демократії. Навчальний посібник. Харків.
Баханов К., 2005. Сучасна шкільна історична освіта: інноваційні аспекти. Київ.
Бобінські Е. (ред.), 2014. Шиян Р., Товкало М. Уроки з підприємницьким тлом: навчальні матеріали, 2014. Варшава.
Господарчик Й. (ред.), 2006. Україна в Європі. Освітній пакет, 2006. Варшава.
Григор’єв-Наш (Никифор Григоріїв) Н., 2007. Про навчання дітей рідної історії. Київ.
Дяків В., 2020. Методичні виклики вивчення історії в контексті реалізації завдань Нової української школи. Шляхи реалізації концептуальних засад НУШ при вивченні історії у закладі загальної середньої освіти. Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції, м. Тернопіль, 16–17 жовтня 2020 р., 29–32.
Желіба О., 2020. Принципи організації уроків історії в Новій українській школі Шляхи реалізації концептуальних засад НУШ при вивченні історії у закладі загальної середньої освіти. Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції, м. Тернопіль, 16–17 жовтня 2020 р., 32–36.
Костюк Л., 2020. Методологічні властивості дидактичних ігор як фактору активізації пізнавального інтересу учнів при вивченні історії у Новій українській школі. Шляхи реалізації концептуальних засад НУШ при вивченні історії у закладі загальної середньої освіти. Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції, м. Тернопіль, 16–17 жовтня 2020 р., 59–64.
Митрофаненко Ю., 2023. Використання концепту «Сполучені Штати Європи» в інтелектуальній спадщині теоретиків євроінтеграції: лінгвістичний контекст. І Міжнародна науково-практична конференція Таврійського національного університету до 160-ї річниці від дня народження В. І. Вернадського. 171–174.
Митрофаненко Ю., 2024. Громадянський та соціальний контекст зарубіжного досвіду та базової середньої освіти в Новій українській школі. Компетентнісно орієнтована базова середня освіта нової української школи через призму значущих аспектів вітчизняного та зарубіжного досвідів: колективна монографія. Голодюк Л. (ред.). Кропивницький. 148–180.
Терно С., 2009. Критичне мислення – сучасний вимір суспільствознавчої освіти. Запоріжжя.
Щупак І., 2021. Бурлака О., Піскарьова І., Посунько А. Вступ до історії України та громадянської освіти. Навчальні матеріали для пілотних класів Нової української школи. Київ.
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.






