НАСИЛЬСТВО НАД ДІТЬМИ В ЗАКЛАДАХ СОЦІАЛЬНОГО ВИХОВАННЯ УСРР У РОКИ ГОЛОДОМОРУ 1932–1933 рр.

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/cusu-hist-2025-1-19

Ключові слова:

Голодомор-геноцид, діти, насильство, знущання, пресинг.

Анотація

У статті аналізуються прецеденти насильства над дітьми, які застосовувалися представниками виховного, педагогічного складу закладів соціального виховання в роки Голодомору 1932–1933 рр. Тотальним насильством, організованим сталінським режимом, виступав голод. Одночасно в радянських закладах виховання й навчання, нарівні з голодом застосовувалися фізичне насилля, аб’юз, булінг, герасмент. Метою статті є визначення та характеристика типів насильства, які нарівні із голодом практикувалися працівниками державних закладів соціального виховання УСРР щодо дітей у роки Голодомору-геноциду. У роки Голодомору-геноциду насильство над дітьми стало неспростовним фактом. Більшість дітей, яким вдалося вижити під час Голодомору, пройшли крізь горнило фізичного й морального насильства та пресингу. У радянських закладах соціального виховання фіксувалася чітка градація дітей за ідеологічними критеріями: піонери знущалися над дітьми неколгоспників, цькуючи й ображаючи їх; педагоги-партійці вдавалися до порушень етики та моралі, принижуючи та навіть шмагаючи учнів. Іноді випадки застосування фізичної сили до дітей ставали настільки регулярними, що привертали увагу районних та обласних керівників освітянською справою. Проте відмітимо красномовний факт: за умови належності представників виховного та педагогічного складу закладів соціального виховання до партійно-комсомольського складу КП(б)У, їм вдавалося уникати серйозних покарань за знущання над дітьми; зазвичай вище керівництво обмежувалося доганою або переведення на роботу до іншого закладу. Характеризуючи типи насильства, що відбувалися в радянських закладах соціального виховання, ми навели лише окремі прецеденти булінгу, аб’юзу, фізичного, гендерного та сексуального насилля. Проте факти знущання над дітьми, випадки фізичного і психологічного насилля, пресингу ставали буденними моделями поведінки педагогічного-виховного складу закладів. Ба більше, вони трансформувалися у сталу практику, яка укорінилася в радянській системі виховання. Згодом це призвело до формування у дітей, які виховувалися в комуністичних сиротинцях, комплексу проблем, що поєднував постгеноцидний синдром, міжпоколінну травму, деструктивно-конформістську модель поведінки особистості в соціумі. Усе це в підсумку унеможливило гармонійний розвиток дітей, а отже, вплинуло на ментальне здоров’я нації.

Посилання

Ассман А., 2012. Простори спогаду. Форми та трансформації культурної пам’яті. Київ: Ніка-Центр.

Бабенко О. (кер. авт. колективу), 2008. Національна книга пам’яті жертв Голодомору 1932–1933 років в Україні. Кіровоградська область Кіровоград: ТОВ «Імекс ЛТД».

Вронська Т., 2013. Упокорення страхом: сімейне заручництво у каральній практиці радянської влади (1917–1953 рр.). Київ: Темпора.

Даллас Є., 2011. …Не вмирає душа наша. Доля сироти українського голодомору. Київ: Світ успіху.

Джужа О. (ред.), 2012. Кримінальна відповідальність за зґвалтування та насильницьке задоволення статевої пристрасті неприродним способом. Ужгород: ТОВ «ІВА».

Єрмоленко В., 2022. Плинні ідеології. Ідеї та політика в Європі ХІХ–ХХІ століть. Київ: Дух і літера.

Кісь О., 2010. Колективна пам’ять та історична травма: теоретичні рефлексії на тлі жіночих спогадів про Голодомор. У пошуках власного голосу: Усна історія як теорія, метод та джерело. Харків: ПП «ТОРГСІН ПЛЮС». 171–191.

Малько В. (ред.), 2019. Жінки та Голодомор-геноцид: жертви, очевидиці, призвідниці: матеріали Другого симпозіуму з нагоди 85-х роковин Голодомору-геноциду. 5 жовтня 2018 р. Київ: Видавничий дім «Києво-Могилянська академія», 2019.

Маркова С., 2021, Шугальова І. Коли той світанок настане? Проєкти «світлого майбутнього» і «щасливого дитинства» від комуністичних творців Голодомору. Хмельницький: ФОП Цюпак А. А.

Марочко В., 2003. Діти – найчисленніші жертви голодомору. Голод 1932–1933 років в Україні: причини та наслідки. Київ: Наукова думка. 562–567.

Марочко В., 2018. Жертви Голодомору. Енциклопедія Голодомору 1932–1933 років в Україні. Дрогобич: Коло. С. 139–140.

Мейс Дж., 2003. Ваші мертві вибрали мене. День, 12 лютого.

Нейджел Дж, 2003. Маскулінність і націоналізм: ґендер і сексуальність у творенні націй. Ґендерний підхід: історія, культура, суспільство. Львів: ВНТЛ Класика. 182–204.

Огієнко В., 2024. Голодомор: історія неусвідомленої травми. Київ: Віхолі.

Рева І., 2019. По той бік себе: соціально-психологічні та культурні наслідки Голодомору і сталінських репресій. Київ: К.І.С.

Романець Н., (упоряд.), 2020. Голодомор-геноцид 1932–1933 рр. у Дніпропетровській області: масштаби, наслідки. Дніпро.

Черкаська Г., 2018. Антон Макаренко. UA. History. [Електронний ресурс]: Режим доступу: https://uahistory.com/topics/events/8066 (дата звернення: 10.12.2024).

Шугальова І., 2022. «Дитячий концтабір»: Миргородський сиротинець у роки Голодомор. Інтердисциплінарні підходи у дослідженні Голодомору-геноциду: матеріали V Міжнародної науково-практичної конференції (м. Київ, 25 листопада 2021 р.). Київ: Національний музей Голодомору-геноциду; Інститут дослідження Голодомору. 215–222.

Шугальова І., 2016. Запорізький будинок немовляти: конвеєр смерті в центрі індустріального міста. Наукові праці історичного факультету Запорізького національного університету. Вип. 46. Запоріжжя. 152–160.

Шугальова І., 2020. Народна пам’ять vs архівні документи на прикладі діяльності дитячого будинку м. Ногайськ Запорізької області. Zaporozhzhian Revue. Вип. 54. Запоріжжя. С. 21–42.

Шугальова І., 2019, Молдавський Р. Заклади державного піклування над дітьми напередодні та в роки Голодомору 1932–1933. Запоріжжя: Інтер-М.

Шугальова І., 2018, Молдавський Р. «Цветы жизни на асфальте»: діти в закладах опіки в роки Голодомору 1932–1933. Електронний історичний журнал Scriptorium nostrum. [Електронний ресурс]: Режим доступу: http://sn.kspu.edu/index.php/sn/index (дата звернення: 15.11.2024).

La Capra D., 2001. Writing History, Writing Trauma. Baltimore: Johns Hopkins University Press. 248 p.

Turchenko F., 2018, Shugalyova I. Child mortality in Zaporizhzhia during the Holodomor 1932–1933. Proceedings of the international working conference «Genocide-Holodomor 1932–1933: The losses of the Ukrainian nation» (October 4, Kyiv 2016). Kyiv: National museum Holodomor Victims Memorial. 59–61.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-10

Як цитувати

Шугальова, І. (2025). НАСИЛЬСТВО НАД ДІТЬМИ В ЗАКЛАДАХ СОЦІАЛЬНОГО ВИХОВАННЯ УСРР У РОКИ ГОЛОДОМОРУ 1932–1933 рр. Історія та археологія, (1), 206–216. https://doi.org/10.32782/cusu-hist-2025-1-19

Номер

Розділ

ІСТОРІЯ УКРАЇНИ