ВПЛИВ ПЕРІОДУ ЗДОБУТТЯ ОСВІТИ НА ФОРМУВАННЯ КОНСЕРВАТИВНОГО СВІТОГЛЯДУ СЕРЕД УКРАЇНСЬКИХ ДІЯЧІВ МЕЖІ ХІХ–ХХ ст. (НА ПРИКЛАДІ ЛИПИНСЬКОГО ТА ЧИКАЛЕНКА)

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/cusu-hist-2025-1-15

Ключові слова:

історія освіти, історія України кінця XIX – початку XX ст., персоналістика, політична історія України (кінець XIX – початок XX ст.), історія студентства, український національно-визвольний рух.

Анотація

Досліджується вплив періоду здобуття освіти на формування консервативного світогляду в Україні наприкінці XIX – на початку XX ст., який визначається як найбільш оптимальне ідеологічне підґрунтя для побудови стабільної і процвітаючої держави. Відповідно, ця тема є надзвичайно актуальною в контексті сучасних викликів, з якими стикається українське суспільство. Тема досліджена через з’ясування того, як період здобуття освіти впливав на становлення світогляду та політичні погляди українських інтелектуалів другої половини XIX – початку XX ст.). Саме таке спрямування історичної реконструкції дає змогу краще інтерпретувати сучасні процеси національного самовизначення, державотворення та культурного відродження. А крізь призму історичного порівняння такі дослідження допомагають робити прогностичні оцінки й поточної ситуації в нашій державі, що додатково посилює актуальність цього напряму історичних студій. Адже вони надають важливі історичні уроки, які можуть бути застосовані для вирішення сучасних соціальних, політичних та освітніх питань. Доводиться вагомість періоду здобуття освіти, оскільки саме в ці роки відбувається оформлення особистості та її світогляду. На прикладі В. Липинського та Є. Чикаленка обґрунтовується, що роки учнівства обумовили зміцнення їх як адептів консервативної ідеології і водночас виробили відразу до революційного радикалізму як деструктивного явища. Цьому сприяли як обставини зростання в патріархальному сільському середовищі та атмосфері «старосвітських» цінностей, що зміцнювалося як домашнім вихованням і впливом певних осіб вихователів, так і самим ритмом сільського життя. Додатково цьому сприяли інтелектуальні студії та потяг до самоосвіти, а також обставини особистого життя, зокрема створення власних родин, що змушувало вести більш розмірений стиль життя та посилювало відчуття відповідальності за близьких, сприяючи уникненню радикалізму дій і думок. Однак усе це було можливо за умови заможності. На жаль, унаслідок цілеспрямованої імперської політики на зубожіння українців таких осіб серед українських суспільно-політичних лідерів виявилось обмаль, що перешкоджало розробці прагматичного шляху державного будівництва й прирікало на поразку саму справу відродження політичної незалежності України на початку XX ст.

Посилання

Гай-Нижник П. П., 2023. Український націонал-консерватизм: Гетьманський Рух. Кн. 1. 1900–1936 рр. Київ: Саміт-книга.

Галаган М. М., 2005. З моїх споминів. Київ: Темпора.

Гончарова Н. О., 2008. Академічна течія у студентському та учнівському русі початку ХХ ст. Наукові записки Вінницького державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія: Історія. Вип. ХІV. Вінниця. 121–128.

Граціозі А., 2005. Війна і революція в Європі, 1905–1956 рр. Київ: Основи.

Губерський Л. В., 2019. Патриляк І. К., Колесник В. Ф., Чуткий А. І. (ред.). Історія Київського університету. (у 2 т., Т. 1). Київ: ВПЦ «Київський університет».

Дергачов О. (керівник авторського колективу), (1996). Українська державність у ХХ столітті. Історико-політологічний аналіз. Київ: Політична думка.

Дорошенко Д., 1934. Євген Чикаленко – його життя і громадська діяльність. Прага, 1934.

Дорошенко Д., 2007. Мої спомини про давнє минуле, 1901–1914. Київ: Темпора.

Зайцев Б. П., 2010. Іващенко В. Ю., Кадєєв В. І., Куделко С. М., Мигаль Б. К., Посохов С. І. (Упоряд.). Харківський університет XIX – початку XX століття у спогадах його професорів та вихованців. (у 2 т., Т. 2). Харків: Сага.

Кондратюк Р., 1994. В’ячеслав Липинський – видатний український історик і політолог: житомирські сторінки життя. Житомир: Журфонд.

Короткий В., 1994. Ульяновський В. (Упорядники). З іменем Святого Володимира: Київський університет у документах, матеріалах та спогадах сучасників. Київ. Кн. 2.

Кругляк М. Е., 2011. Матеріальне становище студентів Підросійської України (друга половина XIX – початок XX ст.). Історична панорама. 13. Чернівці. 7–31.

Кругляк М. Е., 2015. Життя та побут студентства підросійської України другої половини XIX – початку XX ст. Житомир: Волинь.

Кругляк М. Е., 2008. Побут київського студентства другої половини ХІХ ст. Актуальні проблеми вітчизняної та всесвітньої історії: Збірник наукових праць. Харків. 175–184.

Левицька Н. М., 1998. Студентство в національно-визвольному русі України наприкінці XIX – на початку XX ст. Київ.

Липинський В. К., 2003. Повне зібрання творів, архів, студії. Т. 1. Київ: Смолоскип.

Медвідь Л. А., 2003. Історія національної освіти і педагогічної думки в Україні. Київ: Вікар.

Нагрибельний Я. А., 2011. Професійна освіта в освітній системі Російської імперії (ХІХ – початок XX ст.). Чорноморський літопис. 4. 162–165.

Омельчук В., 2013. З історії русифікації шкільної освіти на Волині. Нова педагогічна думка. 2. 3–5.

Осташко Т., 2010, Терещенко Ю. (ред.). В’ячеслав Липинський та його доба. Кн. 2. Київ: Темпора.

Осташко Т., 2013, Терещенко Ю. (ред.). В’ячеслав Липинський та його доба. Кн. 3. Київ: Темпора.

Осташко Т., 2017, Терещенко Ю. (ред.). В’ячеслав Липинський та його доба. Кн. 5. Київ: Темпора.

Осташко Т., 2022. Україна В’ячеслава Липинського. Київ: Темпора.

Павко А. І., 2005, Курило Л. Ф. Вітчизняна університетська педагогічна освіта в імперську добу: історіографічні та методичні аспекти. Київ: Знання України.

Передерій І., 2012. В’ячеслав Липинський: етнічний поляк, політичний українець. Полтава: Видавництво ПолтНТУ.

Посохов І., 2013. Студентство університетів Російської імперії ХІХ – початку ХХ ст.: становлення та еволюція субкультури. Харків.

Приймак О. О., 2014. Громадсько-політична та наукова діяльність В’ячеслава Казимировича Липинського напередодні Першої світової війни. Гуржіївські історичні читання: Збірник наукових праць. Черкаси. 7. 170–172.

Ульяновський В. І. (Упоряд.), 2004. Іконніков В. Історичні портрети. Київ: Либідь.

Чикаленко Є., 1955. Спогади (1861–1907). Нью-Йорк: Українська Вільна Академія Наук у США.

Чуткий А. І., 2020. Академічний союз студентів Київського комерційного інституту початку XX ст. Універсум історії та археології. Т. 3 (28). Вип. 1. Дніпро. 41–59.

Чуткий А., 2008. Микола Павлович Дашкевич (1852–1908). Київ: Темпора.

Чуткий А. І., 2024. Нариси з економічної історії України (кінець ХVIII – початок ХХ ст.): на шляху до другого утвердження капіталізму. Ніжин: Видавець Лисенко М. М.

Чуткий А. І., 2017. Роль вишів Києва у справі підготовки діячів українських визвольних змагань 1917–1921 рр. Університет. 3–6. 155–165.

Gancarz B., 2006. «My szlachta ukrainska…». Kraków: Arcana.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-10

Як цитувати

Горбатюк, В. (2025). ВПЛИВ ПЕРІОДУ ЗДОБУТТЯ ОСВІТИ НА ФОРМУВАННЯ КОНСЕРВАТИВНОГО СВІТОГЛЯДУ СЕРЕД УКРАЇНСЬКИХ ДІЯЧІВ МЕЖІ ХІХ–ХХ ст. (НА ПРИКЛАДІ ЛИПИНСЬКОГО ТА ЧИКАЛЕНКА). Історія та археологія, (1), 158–174. https://doi.org/10.32782/cusu-hist-2025-1-15

Номер

Розділ

ІСТОРІЯ УКРАЇНИ