«PARALLELA MINORA» ПЛУТАРХА ЯК ІСТОРИЧНЕ ДЖЕРЕЛО

Автор(и)

  • Михайло Поліщук Вільшанський українсько-болгарський історичний музей імені Івана Гуржоса

DOI:

https://doi.org/10.32782/cusu-hist-2025-1-5

Ключові слова:

Parallela minora [Паралельні оповідання], Плутарх, автор.

Анотація

Мета статті – комплексно проаналізувати трактат «Parallela minora» («Паралельні оповідання»), авторство якого прийнято приписувати античному історику Плутарху. Методологія дослідження ґрунтується на принципах історизму, системності, науковості, верифікації, авторської об’єктивності, а також на використанні загальнонаукових методів аналізу, синтезу, узагальнення. Особлива увага приділена запропонованому Йоганном Дройзеном методу аналізу історичного джерела та «Кембриджській системі» критики античних текстів. Уперше в українській історичній науці комплексно проаналізовано вміст та зміст, а також джерелографічний зав’язок джерела «Parallela minora» з іншими античними та середньовічними історичними джерелами. Визначено, що компілятивний характер твору об’єктивно зумовлений жанром таких порівнянь. Імовірною головною ідеєю можна вважати демонстрацію повторюваності популярних в античній літературі історичних та міфологічних сюжетів. Ці ж сюжети слугували джерелом як натхнення, так і відвертого плагіату для інших авторів. Припускаємо, що автор трактату «Parallela minora» міг як репродуктивно переписувати оповідання з реальної джерельної бази, так і свідомо та цілеспрямовано допускати певні огріхи чи відверту примітивізацію як сатиру над подібним жанром, запозиченням та/або авторами. До того ж без відкриття нових першоджерел, які нині втрачені (як то сталося з працею про державний устрій Афін авторства Арістотеля), з огляду на низку специфічних та унікальних характеристик й елементів «Parallela minora», беззаперечна оцінка джерела, суті твору та навіть авторства навряд чи може вважатися повністю однозначною. Висловлено припущення, що означений трактат варто сприймати як маніфест до сучасних істориків із закликом до більш ретельного аналізу джерельної бази.

Посилання

Боровский Я. М., 1990. Плутарх. Застольные беседы. Ленинград.

Братухин А. Ю., 2006. Климент Александрийский. Увещевание к язычникам. Кто из богатых спасается. Санкт-Петербург.

Виппер Р. Ю., 1923. Очерки истории Римской Империи. Берлин.

Дройзен И. Г., 2004. Историка: Лекции об энциклопедии и методологии истории. Санкт-Петербург.

Любкер Ф., 2001. Реальный словарь классических древностей. Т. 1. Москва.

Любкер Ф., 1885. Реальный словарь классических древностей. Санкт-Петербург.

Максимова И., 1992. Интерпретация римской религии у Арнобия и Лактанция. Античность Европы. Пермь. 102–110.

Маяк И. Л., 1983. Рим первых царей. Москва.

Мелетинский Е. М., 1990. Мифологический словарь. Москва.

Позднякова Н. А., 1987. Псевдо-Аристотель. Рассказы о диковинах. Вестник древней истории. №3. 236–252.

Поліщук М., 2024. Літературна спадщина Пірра Аета. Історія & Археологія. Вип. 2. 87–101.

Скиннер К., 2018. Мотивы, намерения и интерпретация текстов. Кембриджская школа. Ред. Т. Атнашев. Москва. 123–141.

Фрейберг Л. А., 1976. «Моралии» Плутарха. Вестник древней истории. № 3. 219–229.

Чистякова Н. А., 1993. Греческая эпиграмма. Санкт-Петербург.

Ярхо В. Н., 2001. Обретенные страницы. История древнегреческой литературы в новых папирусных открытиях. Москва.

Atenstädt F., 1922. Zwei Quellen des sogenannten Plutarch de Fluviis. Hermes. Bd. 57, Hb. 2. 219–246.

Bickerman Ε., 1947. Apocryphal Correspondence of Pyrrhus. Classical Philology. Vol. 42. 137–146.

Dodds Е. R., 1965. Pagan and Christian in an Age of Anxiety. Cambridge.

Focke F., 1923. Synkrisis. Hermes. Bd. 58, Hb. 3. 327–368.

Giannini A., 1964. Studi suila paradossografia Greca. Parte II. Da Callimaco all’eta imperiale: la letteratura paradossografia. Acme. Annali della Facolta di Filosofiae Lettere dell’ Universita Statale di Milano. Milano. 99–140.

Hercher R. (ed.), 1851. Plutarchi libellus de fluviis. Leipzig.

Jacquemod M., 1932. Sulle direttive politiche di Pirro in Italia. Aevuin. No. 2. 445–472.

Kebric R. B., 1977. In the shadow of Macedon An Historiographical study of Duris of Samos. Wiesbaden.

Kroll W., 1924. Paulys Realencyclopädie der classischen Altertumswissenschaft. Supp. IV. Stuttgart.

Luria S., 1929. Entstellungen des Klassikertextes bei Stobaios. Rheinisches Museum für Philologie. Bd. 78. 81–104, 225–248.

Manton G. R., 1949. The Manuscript tradition of Plutarch Moralia. The Classical Quarterly. Vol. 43, No. 3–4. Cambridge. 97–104.

Sacks K. S., 1990. Diodorus Siculus and the First Century. Princeton.

Schlereth J., 1931. De Plutarchi quae feruntur Parallelis Minoribus. Freiburg.

Schmid W., 1893. Der Atticismus in seinen Hauptvertretern: von Dionysius von Halikarnass bis auf den zweiten Philostratus. Bd. III. Vol. 3. Stuttgart.

Schmid W., 1932. No. 23–24. Philologische Wochenschrift. Leipzig. 625–634.

Schubert R., 1894. Geschichte des Pyrrhus. Königsberg.

Xenophontos S. A., 2019. Oikonomopoulou A. Brill's Companion to the Reception of Plutarch. Leiden; Boston – Brill.

Ziеglеr K., 1951. Plutarchos von Chaironeia. Paulys Realencyclopädie der classischen Altertumswissenschaft. Bd. XXI, Hb. 41. Stuttgart. 636–962.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-10

Як цитувати

Поліщук, М. (2025). «PARALLELA MINORA» ПЛУТАРХА ЯК ІСТОРИЧНЕ ДЖЕРЕЛО. Історія та археологія, (1), 44–63. https://doi.org/10.32782/cusu-hist-2025-1-5

Номер

Розділ

ІСТОРІОГРАФІЯ, ДЖЕРЕЛОЗНАВСТВО