ТРАНСФОРМАЦІЯ БАНДУРНИЦТВА В УКРАЇНІ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/cusu-hist-2025-1-4

Ключові слова:

кобзарі, бандуристи, народна діатонічна бандура, академічна концертна бандура, колісна ліра, репресії.

Анотація

У статті прослідковується розвиток бандурного мистецтва від витоків до сьогодення. Розглянуто роль науковців і дослідників традиційної культурної спадщини у відродженні бандури, репертуару та співогри незрячих мандрівних співаків. Окрему увагу приділено визначному митцю, досліднику та популяризатору української культури Г. М. Хоткевичу. Зазначено його роль у підготовці та проведенні ХІІ археологічного з’їзду, який мав за мету привернути увагу широкого кола інтелігенції та дослідників до унікального явища української етнічної спадщини – кобзарства. Окремо зазначено роль майстра музичних інструментів Г. І. Паліївця у виготовленні та вдосконаленні хроматичних бандур. Також у статті розглянуто питання створення колективів бандурного мистецтва – капел. Ці колективи мали визначне місце в збереженні та популяризації української музично-пісенної спадщини, але ніяким чином не заміняли традиційного співоцтва – кобзарства. У статті висвітлено репресивні дії радянської імперської влади стосовно носіїв традиційної культури та митців-бандуристів. Зокрема, у статті подано інформацію про репресії щодо М. О. Домонтовича (Злобинця). Саме він був автором першого «Самовчителя» гри на бандурі, талановитим музикантом, майстром з виготовлення бандур та автором поетичних і музичних творів. Велика увага приділена постаті Д. Є. Балацького, який був надзвичайно талановитим музикантом і керував Державною капелою бандуристів від 1937 р. по 1 вересня 1938 р. А потім йому за доносом агента висунули звинувачення – за «активне проведення антирадянської агітації, розповсюдження провокаційних чуток, участь у контрреволюційній організації» і засудили до п’яти років ув’язнення у виправних таборах Середньої Азії. Потім були інші митарства та звинувачення. Доживав він віку в Полтаві та займався мистецькою діяльністю – керував хором.

Посилання

Безпалько І. І., 2009. Методичні та бібліографічні матеріали присвячені історії кобзарства на Полтавщині. «Кобзарськими стежками». [Електронний реcурс]: Режим доступу: https://www.library.pl.ua/nashi_vidannja/inshi_vidannja/kobzarskimi_stezhkami [24.08.2024].

Набок Л. М., 2007. Колибенко О. В. Православні храми Переяславщини: історія, дослідження, сучасність. Київ.

Розсоха Л. О., 2015. Миргородські кобзарі й бандуристи. Миргород.

Селівачов М. Р., 2010. Георгій Ткаченко: особистість, паломник, художник, музикант (спогади про незабутнього друга та його розповіді). Лаврський альманах. Випуск 25.Київ. 394–427.

Силка О. З., 2017. Синявска Л. І. Бандури пісня недоспівана… або суспільний виклик Михайла Злобинця: наукове видання. Черкаси.

Черемський К. П., 2002. Шляхи звичаю. Харків.

Черкаська Г., 2017. Кохання і фатум письменника й кобзаря Гната Хоткевича. [Електронний ресурс]: Режим доступу: http://www.golos.com.ua/ article/294637 [24.08.2019].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-10

Як цитувати

Тетеря, С., & Костюк, Н. (2025). ТРАНСФОРМАЦІЯ БАНДУРНИЦТВА В УКРАЇНІ. Історія та археологія, (1), 36–43. https://doi.org/10.32782/cusu-hist-2025-1-4

Номер

Розділ

АРХЕОЛОГІЯ, ЕТНОЛОГІЯ, ІСТОРІЯ КУЛЬТУРИ