ОСОБЛИВОСТІ НАВЧАННЯ І ВИХОВАННЯ ДІТЕЙ ДВОРЯН ШКІЛЬНОГО ВІКУ В Д РУГІЙ ПОЛОВИНІ ХІХ – НА ПОЧАТКУ ХХ СТ. (НА ПРИКЛАДІ ЄЛИСАВЕТГРАДСЬКОЇ ГРОМАДСЬКОЇ ЖІНОЧОЇ ГІМНАЗІЇ)

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.32782/cusu-hist-2024-2-5

Ключові слова:

Єлисаветград, повсякденне життя дворян, дворянська освіта, жіноча гімназія, етнографія

Анотація

Досліджуючи життя дітей російської імперії другої половини XIX – початку ХХ ст., необхідно враховувати не тільки статеві відмінності, але й особливості соціокультурної стратифікації тодішнього суспільства, що знаходилося в процесі модернізації. Це вимагає від дослідника розрізняти повсякденність дівчаток і хлопчиків із різних соціальних груп. У статті зроблено спробу дослідити особливості навчання і виховання дітей дворян пореформеного періоду, з’ясувати ролі батька, матері, соціального середовища у вихованні молодого покоління в підлітковому віці. У статті наголошено на відмінностях освітнього процесу до середини ХІХ ст. (тоді для дворянських дівчат 7–11-ти років існували виключно закриті інститути та пансіони, після закінчення яких вони знову опинялися під опікою гувернантки аж до заміжжя, а хлопці здобували освіту з 10–11-ти років у закритих закладах освіти, школах відкритого типу, дома, під керівництвом гувернера чи вчителів, і після освітнього процесу батьки намагалися дівчат видати заміж, а юнаків прилаштувати на службу) і в другій половині ХІХ – на початку ХХ століть, коли батьки насамперед прагнули дати належну освіту своїм чадам, попри сімейні фінансові проблеми. У статті наголошено на чинниках, що спонукали батьків зробити вибір освітнього закладу для дитини: матеріальні статки сім’ї, можливість отримати безплатне місце або стипендію на навчання, отримання допомоги в освіті від станових, благодійних організацій, опікунської ради, деяких меценатів. Під час вивчення зазначеної теми було використано інформацію про Єлисаветградську громадську жіночу гімназію. З відкриттям там восьмого класу (80-ті роки ХІХ ст.) випускниці гімназії отримали можливість мати фах домашніх наставниць і вчительок і працювати в багатьох освітніх закладах регіону. Відкриття нового приміщення гімназії (зараз це ЦДУ імені В. Винниченка) сприяло покращенню освітнього процесу, створенню належних умов життя, побуту гімназисток, організації їхнього дозвілля, показало турботу керівництва міста про виховання майбутніх учительок.

Посилання

В училище правоведения. Воспоминания И. А. Тютчева. 1847–1852., 1885. Санкт-Петербург.

Веременко В. А., 2012. Уход за детьми раннего возраста в дворянских семьях России во второй половине XIX – начале ХХ вв. Вестн. Ленингр. гос. ун-та им. А.С. Пушкина. Т. 4. История. № 3. 18–31.

Веременко В. А., 2015. Дети в дворянских семьях России (вторая половина XIX – начало ХХ в.). Санкт-Петербург

Водовозова Е. Н., 2001. На заре жизни. Институтки: Воспоминания воспитанниц институтов благородных девиц / сост. В. М. Боковой и Л. Г. Сахаровой. Москва. 225–231.

Давыдова Е. С., 1902. Уход за ребенком. По соч. проф. С. Бидерта, Гоксингера и др. Санкт-Петербург.

Долгіх М. В., 2004. Сторінки музичної освіти Єлисаветграда. Матеріали обласної науково-практичної історико-краєзнавчої конференції «Культурно-освітні процеси краю у ХІХ столітті». Кіровоград. 134–142.

Драке Л. Л., 1911. Кадетский быт 50-х годов (отрывочные воспоминания). Санкт-Петербург.

Затока В.В., 1998. Златопільська гімназія. Сторінки історії. Кіровоград.

Кісь О. Р., 2008. Жінка в традиційній українській культурі (друга половина XIX – початок XX ст. Львів. Ковалевская С. В., 1974. Воспоминания. Повести. Москва.

Морозова Т. Г., 2001. В институте благородных девиц. Институтки: Воспоминания воспитанниц институтов благородных девиц / сост. В. М. Боковой и Л. Г. Сахаровой. Москва. 395–412.

Постолатій В. В., 2006. Педагогічна освіта на Кіровоградщині (1865–1965 рр.). Кіровоград.

Шевченко С. І., 2007. Старі стіни: Єлисаветградська громадська жіноча гімназія, 1860–1920 рр. Кіровоград.

Энгельгардт А. Н., 2001. Очерки институтской жизни былого времени. Институтки: Воспоминания воспитанниц институтов благородных девиц / сост. В.М. Боковой и Л.Г. Сахаровой. Москва. 130–156.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-04-22

Як цитувати

Марченко, О. (2024). ОСОБЛИВОСТІ НАВЧАННЯ І ВИХОВАННЯ ДІТЕЙ ДВОРЯН ШКІЛЬНОГО ВІКУ В Д РУГІЙ ПОЛОВИНІ ХІХ – НА ПОЧАТКУ ХХ СТ. (НА ПРИКЛАДІ ЄЛИСАВЕТГРАДСЬКОЇ ГРОМАДСЬКОЇ ЖІНОЧОЇ ГІМНАЗІЇ). Історія та археологія, (2), 59–68. https://doi.org/10.32782/cusu-hist-2024-2-5