АФГАНСЬКА ВІЙНА СРСР (1979–1989 РР.) У РАДЯНСЬКОМУ ХУДОЖНЬОМУ КІНЕМАТОГРАФІ В КОНТЕКСТІ «ВІЗУАЛЬНОЇ ІСТОРІЇ»
DOI:
https://doi.org/10.32782/cusu-hist-2024-2-4Ключові слова:
Афганська війна, «нова історична наука», «візуальна історія», кінематограф, контент-аналіз, художній фільмАнотація
У статті здійснено спробу контент-аналізу художніх фільмів, присвячених Афганській війні СРСР (1979–1989 рр.), із застосуванням методологічного інструментарію «візуальної історії». Джерельною базою послугували десять кінострічок, створених у СРСР упродовж 1983–1991 рр. Доведено, що кінематографічна версія Афганської війни (1979–1989), створена в СРСР, цілком відповідала тенденціям її висвітлення в офіційних ЗМІ, науковій, науково-популярній літературі та публіцистиці. Можна простежити еволюцію зображення участі СРСР в афганській кризі від «невідомої війни» через «героїчну війну» до «непотрібної» і «злочинної» війни. Це було зумовлено змінами суспільно-політичних настроїв у СРСР під впливом «перебудови» й часткової «гласності», деміфологізації радянського минулого й дійсності, а також політичного оцінювання збройного вторгнення до Афганістану в грудні 1979 р. Другим з’їздом народних депутатів СРСР. Для радянського суспільства художні фільми про Афганістан були важливим засобом переоцінювання цінностей та самопізнання. Контент-аналіз художніх фільмів, знятих у СРСР у 1983–1991 рр., засвідчив загалом адекватне перенесення на екран історичних обставин Афганської війни. Попри значний ідеологічний і адміністративний контроль із боку радянської влади над мистецтвом, автори художніх фільмів не лише відтворили трагізм і жорстокість тієї війни, але й звернули увагу глядача на складні суспільно-політичні й морально-ідеологічні проблеми СРСР і пізньорадянського суспільства. Більшість фільмів були антивоєнними, і їх критично-викривальний зміст посилив негативне ставлення суспільства до Афганської війни і політики кремлівського керівництва. Це своєю чергою підважувало авторитет комуністичної влади й було вагомим чинником кризи радянської суспільно-політичної системи, що, зрештою, і призвело до розпаду Радянського Союзу.
Посилання
Бычков С. П., 2003. Особенности исторического фильма: взгляд с точки зрения исторической науки. Вестник Омского университета. № 4. Омск. 55–58.
Волков Е. В., 2012. Пономарева Е. В. Игровое кино как исторический источник для изучения культурной памяти. Вестник ЮУрГУ. № 10 (262). Ч. 22–26.
Гай Д., 1991. Снегирев В. Вторжение. Неизвестные страницы необъявленной войны. Москва.
Ґаскелл А., 2013. Візуальна історія. В: Берк П. (ред.) Нові підходи до історіописання. Київ: Ніка-центр. 221–256.
Грей Г., 2014. Кино: Визуальная антропология. Москва.
Иваненко А. И., 2020. Шурави и душман в пространстве отечественной кинорефлексии. Вестник Северного (Арктического) федерального университета. Серия: Гуманитарные и социальные науки. № 3. А. 48–59.
Ковалевська О., 2016. Візуальні студії в системі сучасного соціогуманітарного знання. Історіографічні дослідження в Україні: Зб. наук. праць. Вип. 26. Київ. 208–237.
Ковальков О. Л., 2020. Висвітлення воєнних дій СРСР у Демократичній республіці Афганістан у радянській науковій, науково-популярній літературі та публіцистиці. Вісник Черкаського університету. Серія: Історичні науки. № 2. Черкаси. 92–112.
Костыря А. А., 2009. Историография, источниковедение, библиография спецоперации СССР в Афганистане (1979–1989 гг.). Донецк.
Кохан Т. Г., 2017. Кінематограф у контексті культурного простору ХХ століття. Київ.
Ляховский А. А., 1995. Трагедия и доблесть Афгана. Москва.
Ляховский А. А., 1991. Забродин В. М. Тайны афганской войны. Москва.
Рабенчук О., 2012. До питання про візуальне як джерело історичних досліджень. Україна ХХ ст.: культура, ідеологія, політика. № 17. Київ. 29–39.
Танис К. А., 2019. Кино и зритель в эпоху перестройки: изменение горизонта зрительских ожиданий в 1980–1990-е годы. Вестник Пермского университета. Серия: История. Вып. 3 (46). Москва. 26–33. Ферро М., 1993. Кино и история. Вопросы истории. № 2. С. 47–57.
Щербакова Е. И., 2011. Визуальная история: освоение нового пространства. В: Бордюгов Г. А. (ред.) Исторические исследования в России – ІІІ. Пятнадцать лет спустя. М.: АИРО ХХІ. 473–488.
Potzch M., 2018, Of Monsters and Men: Forms of Evil in War Films. In: Löschnigg M. and Sokołowska-Paryż M. The Enemy in Contemporary Film (Culture & Conflict. Vol. 12). Berlin; Boston. 53–73. URL: https://library.oapen.org/viewer/web/viewer.html?file=/ bitstream/handle/20.500.12657/51197/external_content.pdf?sequence=1&isAllowed=y [18. 01. 2023].
Rosenstone R. A., 1995. The Historical Film as Real History. Filmhistoria Online. Vol. 5. № 1. Barcelona. 5–23. URL: [18. 01. 2023].
Salmi H., 1995. Film as Historical Narrative. Filmhistoria Online. Vol. 5. №1. Barcelona. 45–54. URL: filmhistoria/issue/view/1127 [18. 01. 2023].